- Home
- Algemeen
- Overzicht
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
- Wij laten een gecertificeerd bedrijf onderzoeken of de openbare websites waar gemeente Meierijstad verantwoordelijk voor is digitaal toegankelijk zijn.
- Op basis van het onderzoeksrapport streven wij er naar de betreffende websites digitaal toegankelijk te maken deels door eigen werkzaamheden en deels door werkzaamheden vanuit de leveranciers. De verklaringen Digitale Toegankelijkheid worden aangepast naar de juiste status op basis van de resultaten vanuit het onderzoeksrapport.
- We maken de mobiele apps 100% digitaal toegankelijk in samenwerking met leveranciers.
- Met het vervangen van de gemeentelijke website en het zaaksysteem wordt ook de beginpagina van de persoonlijke internetpagina MijnMeierijstad vervangen. Het doel is om deze pagina nog gebruiksvriendelijker te maken voor onze klanten. In 2022 wordt het portaal lopende zaken aangesloten op het zaaksysteem. Klanten kunnen hier hun verzoeken indienen en worden actief op de hoogte gehouden van de status van hun verzoek. De bestaande portalen voor Belastingbalie en MijnInkomen blijven bestaan en worden door de domeinen verbeterd.
- We blijven onze medewerkers trainen op klare taal. We benutten het lezerspanel en vragen door middel van QR-codes de ontvangers van onze brieven om feedback met als doel de brieven te toetsen op leesbaarheid.
- Op 24 juni 2019 is de strategische denkgroep Raad van Verbeelding (RvV) geïnstalleerd. De RvV bestaat uit bij de streek en/of Meierijstad betrokken prominenten en verkent de kansen en ontwikkelmogelijkheden voor de periode 2020 – 2050 voor Meierijstad om te komen tot een strategische ontwikkelkoers voor deze periode. Wij vragen de Raad van Verbeelding om hun eindproduct ‘Meierijstad 2050’ op inspirerende wijze vorm te geven.
- - Financiële ondersteuning: De door inwoners van Meierijstad aangedragen nieuwe ideeën/plannen op gebied van sociale/technische innovatie en/of participatie gaan we financieel ondersteunen. - Communicatielijnen benutten en verder ontwikkelen: We blijven zoeken naar de juiste communicatie-/media-instrumenten. - Uitvoering van de ideeën van de Kids: We sturen op beweging onder inwoners van Meierijstad die, met ondersteuning van NIF, ideeën van de Kids verder willen uitvoeren en NIF meer op de kaart gaan zetten. - Uitdaagrecht: We gaan onderzoeken in hoeverre NIF kan bijdragen aan initiatieven in het kader van "Uitdaagrecht".
- Vooruitlopend op de realisatie van het ontwikkelpad Omnipark “De Brug” in Erp realiseren we in het kader van de regiodeal - in afstemming met betrokkenen in Erp - enkele concrete projecten als leefbaarheidsimpuls.
- Wij werken aan verbreding en verdieping van het citymarketingbeleid; de verdere uitrol en de verankering in aanpalende beleidsterreinen. Daarnaast spelen we in op kansen die zich voordoen om de gemeente te positioneren en te profileren
- De ambtelijke organisatie toont ondernemerschap en eigenaarschap.
- Meierijstad verbindt haar 13 kernen en haar ambities aan netwerkrelaties van lokaal tot internationaal. We brengen in kaart welke kansrijke en toonaangevende evenementen, bijeenkomsten of gelegenheden er in 2022 zijn, binnen en buiten Meierijstad (jaarprogramma). Op basis van het jaaroverzicht/programma nodigen we de juiste relaties uit op een vooraf afgewogen moment. We brengen ons netwerk in kaart. Wij initiëren of stimuleren jaarlijks 1 of 2 aansprekende evenementen die een bijdrage leveren aan onze ambities of ons kansen bieden ons netwerk te verstevigen (de Meierijstadtafel). Om aan het gevoel van verbondenheid te werken faciliteert de gemeente Meierijstad initiatieven die bijdragen aan de verbinding van onze dertien kernen.
- Om te werken aan profilering neemt de gemeente ook buiten Meierijstad posities in. Dit vraagt doorlopende inzet om in te kunnen spelen op gelegenheden die zich voordoen (zeker in een verkiezingsjaar). Het kan gaan om steun of deelname aan lobbycircuits, maar ook om (nieuwe) bestuurlijke posities in verschillende gemeenschappelijke regelingen c.q. netwerken. Zo is er door posities beleidsbeïnvloeding of naamsbekendheid mogelijk richting Provincie, Rijk of Europese Unie via: - de regionale samenwerking in Noordoost Brabant (RNOB/AFC); - het netwerk van Middelgrote Gemeenten van Nederland (M50); - met landelijke VNG-commissies of klankbordgroepen; - met regionale partners als Foodvalley en Greenport Venlo (FoodNL).
- We zetten een volgende stap in de groei naar zelforganiserende werkateliers. In 2021 hebben we met alle ateliers gesproken over hun kernopdracht en bepaald waar zij als team voor aan de lat staan. Dit zorgt ervoor dat het team focus heeft en resultaatgericht te werk gaat. Samen hebben zij onderzocht welke kwaliteiten in het team verder versterkt kunnen worden. In 2022 pakken we binnen alle werkateliers hierop door met het verdelen van generieke teamrollen voor atelier overstijgende taken en het aanreiken van een handvat voor zelforganiserend overleg en besluitvorming.
- Verdere uitvoering geven aan het plan van aanpak hybride werken. Het plan van aanpak omvat de drie sporen: bricks (aanpassingen in gebouw gericht op ontmoeten en hybride vergaderen), bytes (faciliteren van plaats- en tijdonafhankelijk werken) en behaviour (welke spelregels hanteren we en welk gedrag hoort daarbij).
- We geven in 2022 verder vorm aan het traject "Participeren en leren". Dit gebeurt op de onderdelen Cultuur maken, Versterken van wat er is en het onderdeel Samen leren. Op basis van de adviezen uit het Berenschot-rapport ontwikkelen we onder meer een leerprogramma voor de organisatie en experimenteren we met een proces voor inwonersinitiatieven. Daarnaast geven we vorm en inhoud aan het participeren en leren rondom het uitdaagrecht (naar aanleiding van startgesprek met de raad in 2021) en zetten we in op een goede mix tussen online en offline participatie.
- In het kader van participeren en leren geven we samen met de raad en griffie vervolg aan de pilot participatie-startgesprekken met de raad.
- We zorgen voor optimaal vastgoedbeheer en maken slimme combinaties tussen behoefte aan ruimte en leegstand van onze gebouwen.
- We starten in 2022 met het toetsen van de vastgoedportefeuille op diverse prestatievelden door middel van de Balanced Score Card-methode. De gebouwen worden getoetst op: publiek doel (beleidsdoel), kansen en ontwikkelingen (toekomstperspectief), maatschappelijk en financieel rendement, bezettingsgraad en klanttevredenheid, technische staat in combinatie met duurzaamheid. Op basis van deze toetsing wordt er per gebouw een rapportage opgesteld. Deze rapportages bieden naast het DMOP ook meerjarig zicht op vervangingsinvesteringen.
- In 2022 wordt er nog meer ingezet op de doorontwikkeling van operationele vastgoedbeheerder en controller naar analist met het uiteindelijke doel strategisch vastgoedbeheerder. Voor dit continue groeiproces worden de volgende tools ingezet: de verhuurmodule Ultimo, de Balanced Score Card-methode en het digitale platform Makelpunt Meierijstad". De inzet van deze tools levert een bijdrage aan strategische portefeuillesturing. Op deze manier kunnen we zowel op portefeuilleniveau als op pandniveau uitspraken doen/management informatie genereren over de wijze waarop het vastgoed bijdraagt aan de beleidsdoelen van de gemeente. Hiermee worden de feiten en cijfers transparant en overzichtelijk in beeld gebracht die van belang (kunnen) zijn bij toekomstige bestuurlijke afwegingen.
- Zodra begin 2022 de verhuurmodule/het vastgoedregistratiesysteem "Ultimo" operationeel is, wordt de start gemaakt met het inrichten en in gebruik nemen van de makelaarsfunctie "Makelpunt Meierijstad". Hiermee wordt beoogd om de bezettingsgraad van het maatschappelijk vastgoed te verhogen / de leegstand te beperken door het per woonplaats bij elkaar brengen van vraag naar en het aanbod van ruimte(s) op een digitaal platvorm.
- In het kader van CO2-neutraliteit/reductie (2030) en verplicht energielabel C (2023) is de routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed geactualiseerd op basis van werkelijke verbruikscijfers en de opgestelde energielabels. Na bestuurlijke goedkeuring (2021) gaan we volgens de routekaart verder uitvoering geven aan het verduurzamen van een aantal gebouwen op natuurlijke vervangingsmomenten in combinatie met additionele verduurzamingsmaatregelen. Hierbij ligt de focus met name op de gebouwen die in 2023 moeten voldoen aan het energielabel C.
- In 2022 ronden we naast de al in 2021 opgestarte kleine en grote toegankelijkheid aanpassingen/-werkzaamheden in en aan openbare gebouwen af. We streven er naar dat eind 2022 al onze openbare gebouwen voor iedereen toegankelijk zijn.
- Het realiseren van drie openbare invalidetoegankelijke (zelfreinigende) toiletten in de centra van de kernen Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel.
- We willen de gemiddelde belastingdruk zo min mogelijk laten toenemen. Belastingen worden wel trendmatig aangepast (CBS indexering).
- Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
- Wat heeft het gekost?
- Investeringen
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Een veilige leefomgeving, in het bijzonder voor gebieden met een meer dan gemiddeld risicoprofiel voor criminaliteit.
- In 2022 worden verdere stappen gezet om integrale handhavingsafspraken structureel te borgen.
- In 2022 zijn alle klantmanagers getraind in proces- en regietechniek en het toepassen van de AVE methodiek. AVE wordt gebruikt om alle complexe casuïstiek te beoordelen op mogelijke veiligheidsrisico’s en de juiste inzet te kunnen bepalen. Dit geldt ook voor casussen waarop begeleiding en zorg tijdens en na detentie van toepassing is.
- In nauwe samenwerking met onze interne en externe partners wordt het Integraal Veiligheidsbeleid voor de periode 2023-2026 uitgewerkt. Hierbij wordt gekeken naar cijfers, trends en ontwikkelingen (lokaal, regionaal, landelijk en mondiaal). De gemeenteraad wordt betrokken bij het opstellen van het beleid en de keuze van thema's en prioriteit. Vaststelling van het IVP 2023-2026 vindt plaats in het najaar van 2022.
- Het vergroten van de nabijheid, herkenbaarheid en aanspreekbaarheid van de politie, evenals de gemeentelijke toezichthouders.
- Prioriteit voor aanpak huiselijk geweld alsmede voor ondermijnende criminaliteit in het bijzonder drugs gerelateerd.
- Een veilige leefomgeving, in het bijzonder voor gebieden met een meer dan gemiddeld risicoprofiel voor criminaliteit.
- Wat heeft het gekost?
- Investeringen
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen.
- Voor de snelfietsroute Veghel-Uden doorlopen we bestemmingsplanprocedures, maken we de bestekken en starten we met de uitvoering van de maatregelen.
- De projecten uit de eerder vastgesteld uitvoeringsprogramma's mobiliteit bereiden we verder voor en voeren we uit. Het gaat bijvoorbeeld om de projecten deelfietsen, fietspad Haveltsepad en fietsoversteek Erpseweg-Buitendreef.
- Ook in 2022 treffen we maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid, leefbaarheid en multimodale bereikbaarheid. Het definitieve voorstel voor de projecten in het uitvoeringsprogramma 2022 leggen we nog aan u voor.
- We gaan verder met de uitvoering van de MER studie en komen met een raadsvoorstel over de nieuwe verbindingsweg tussen de N279 afslag Keldonk en de bedrijventerreinen in Veghel-zuidwest (MER studie).
- We doen ervaringen op met een mobiliteit hub bij de HOV-halte Sint-Oedenrode. In eerste instantie maken we gebruik van de bestaande voorzieningen. We gaan na of aanvullende voorzieningen nodig zijn op basis van wensen van reizigers, ervaringen die worden opgedaan met hubs in perifere gebieden en ruimtelijke ontwikkelingen in Meierijstad.
- De route Uden/Veghel - Eindhoven is één van de pilotroutes voor de proef met collectief besloten vervoer in Brainport Eindhoven. In 2022 worden hier ervaringen mee opgedaan.
- In aanvulling op de opwaardering van deze N279 Veghel-Astenweg, geven we samen met de Provincie een kwaliteitsimpuls aan de dorpsentree van Keldonk. We investeren in het tracégedeelte ter hoogte van Veghel voor: de uitwerking van gelijkvloerse kruisingen, de bereikbaarheid van de aanliggende bedrijven, de uitwerking van de geluidsbescherming en inpassingsmaatregelen ten behoeve van de woonwijken Veghel-Zuid en de Leest.
- Het onderzoek wat is uitgevoerd naar (de behoefte aan) voorzieningen op de locaties waar evenementen, standplaatsen en weekmarkten worden gehouden, heeft geresulteerd in een advies inclusief investeringsbegroting. Deze is ter besluitvorming voorgelegd aan het college. In 2022 worden de betreffende voorzieningen en investeringen gerealiseerd.
- We willen de verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en in het buitengebied verbeteren.
- We willen dat de openbare ruimten aangenaam, schoon, goed onderhouden en veilig zijn, met voldoende groen, waarbij de winkelcentra/publieksruimtes extra uitstraling krijgen.
- Wij geven uitvoering aan het plan van aanpak voor het beheer en onderhoud van civieltechnische kunstwerken als bruggen, kademuren, geluidsvoorzieningen etcetera.
- We geven uitvoering aan de Beheerstrategie Verhardingen en het Beheerplan Wegen voor het beheer en onderhoud van verhardingen.
- In 2022 zetten we het programma openbare verlichting voort dat in 2019 is gestart voor het vervangen van lichtmasten. Het doel hiervan is het inhalen van een achterstand en het bereiken van een situatie waarin, in de periode tot en met 2030 een reductie van het energieverbruik wordt bereikt van ruim 50% en ook de onderhoudskosten aanzienlijk worden verlaagd.
- We stellen de integrale gebiedsbeheerplannen (IGBP) op.
- We voeren de renovatieprojecten 2022 uit die in de meerjarenplanning zijn opgenomen.
- In 2022 beëindigen we het vervangen van drie verkeersregelinstallaties (VRI) aan de Rembrandtlaan door slimme installaties, waarmee we beter kunnen inspelen op het aanbod van het (toekomstige) verkeer.
- We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen.
- Wat heeft het gekost?
- Investeringen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We bieden ruimte voor de ontwikkeling van bestaande bedrijven, het aantrekken van nieuwe bedrijven en faciliteren innovatie binnen het bedrijfsleven.
- Als onderdeel van de dienstverlening is startersondersteuning geborgd via accountmanagement. De activiteiten van het Startersnetwerk Meierijstad zijn ondergebracht bij StartUp Meierijstad, deze twee netwerken zijn samengevoegd onder één noemer. Zij brengt in 2022 een gezamenlijk programma uit waar alle startende ondernemers gebruik van kunnen maken. Onder andere coaching en professionalisering zijn belangrijke onderwerpen. Ook het project VOLOP Meierijstad loopt in 2022.
- We zetten de ruimtebehoefte voor bedrijfsgronden zorgvuldig om in ruimtelijke plannen voorzien van passend gronduitgiftebeleid.
- We verkennen een passende ontwikkelingsstrategie om verdere transformatie van het gebied Noordkade en Zuidkade (= Havenkwartier) naar een passende stedelijke omgeving mogelijk te maken.
- We bundelen ontwikkelingstrajecten voor ondernemers en optimaliseren onze gidsfunctie hiervoor, inclusief een adequate communicatieaanpak hiervoor. Eventuele aanvullende verkennende onderzoeken kunnen hier onderdeel van zijn (bijvoorbeeld circulair ondernemen, multimodaal vervoer of sociaal ondernemerschap).
- Meierijstad wil economisch sterke en aantrekkelijke winkelcentra met respect voor de eigen identiteit van de verschillende kernen.
- Meierijstad is een stevig merk dat iedereen omarmt. Samen met het bedrijfsleven én partijen op het terrein van cultuur/toerisme/recreatie zoals Platform Ondernemend Meierijstad, AgriFood Capital, Visit Brabant, ZLTO en Recron werken we aan de kwaliteiten en de naamsbekendheid van Meierijstad en de diverse kernen.
- We stellen ons op als partner van het bedrijfsleven. We stellen hoge eisen aan de dienstverlening aan bedrijven. Met het bedrijfsleven worden plannen ontwikkeld en uitgevoerd.
- We bieden ruimte voor de ontwikkeling van bestaande bedrijven, het aantrekken van nieuwe bedrijven en faciliteren innovatie binnen het bedrijfsleven.
- Wat heeft het gekost?
- Investeringen
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We willen in elke kern basisonderwijs behouden.
- Uitgangspunt is een multifunctionele accommodatie met als basis een integraal onderwijs huisvestingsplan.
- We werken het uitvoeringsprogramma 2022, zoals opgenomen in het door de raad vastgestelde IHP 2022-2037, uit. In dit programma zijn de onderwijshuisvestingsvoorzieningen opgenomen, die in 2022 voor bekostiging door de gemeente in aanmerking komen.
- We stellen in nauwe samenwerking met alle betrokken partijen een aanbesteding gereed bouwplan voor MFA de Groene Long – plusvariant op, opdat in 2023 kan worden gestart met de daadwerkelijke realisatie. Naast dit bouwplan wordt ook een door alle partijen gedragen opzet voor het multifunctioneel gebruik en een daarmee samenhangende exploitatieopzet uitgewerkt.
- Onderwijsbeleid
- Met ingang van 2019 werken de drie O’s (onderwijs/ondernemers/overheid) samen in een projectstructuur, om de aandachtsgebieden onderwijs-economie-arbeidsmarkt aan elkaar te koppelen. Wij faciliteren de uitvoering van projecten die door (deelnemers van) de stuurgroep in gang worden gezet. Wij monitoren de uitvoering van het project Sterk techniekonderwijs in Meierijstad. Wij faciliteren VMBO on stage. Wij verbinden waar mogelijk bestaande 2O-initiatieven met HBO en breiden daarmee de relatie van Meierijstad met het HBO uit.
- De subsidieregeling voor onderwijsinnovatie stopt per 31 december 2021. In 2022 zal innovatie geborgd worden binnen de reguliere budgetten die gekoppeld zijn aan de Lokaal Educatieve Agenda Meierijstad.
- Via verschillende pilots is ingezet op het maken van de verbinding tussen jeugdhulp en onderwijs. Op basis van een evaluatie beoordelen we welke pilots we op welke plek structureel continueren en financieren. Op basis van deze evaluatie wordt ook inzichtelijk of er nog aanvullende inzet nodig is voor het verstreken van de verbinding tussen jeugdhulp en onderwijs.
- Samen met onderwijs, samenwerkingsverband en jeugdhulpaanbieders geven we invulling aan een specialistische voorziening in Meierijstad zodat speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs geïntegreerd en samenhangend aangeboden worden en we uitgaan van de ondersteuningsbehoefte van de leerling.
- We geven uitvoering aan de acties die zijn opgenomen in de Lokaal Educatieve Agenda (looptijd 2020-2023). Deze acties zijn op het gebied van onderwijsachterstanden, aansluiting onderwijs-jeugdhulp en onderwijs-arbeidsmarkt.
- Gemeente Meierijstad heeft in 2021 twee subsidies toegekend gekregen vanuit het landelijke project ''Tel mee met Taal'', waaraan in 2022 vervolg wordt gegeven. Een subsidie traject met IBN wat zich voornamelijk richt op het doorontwikkelen van de methodiek "Taal op de Werkvloer" voor laaggeletterden. Het tweede subsidie traject richt zich op de doorontwikkeling van de werving met de methodiek KLASSE!. Hierbij worden de “Camouflagecursussen” (ook wel toeleiding cursussen genoemd), onder de loep genomen en zal er gekeken worden naar verbeterpunten en succesfactoren van deze cursussen. Ook het inbrengen van nieuwe camouflagecursussen zal aan bod komen. Aan de preventie kant zal de samenwerking/aansluiting tussen 18- en 18+ versterkt worden.
- Wat heeft het gekost?
- Investeringen
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Een breed sportaanbod dat toegankelijk is voor iedereen.
- Ook in 2022 is Sjors Sportief beschikbaar voor alle kernen van Meierijstad. In 2022 worden sport- en cultuuraanbieders in hetzelfde boekje aangeboden aan de leerlingen. Leerlingen kunnen zich vanaf september 2021 inschrijven voor 376 activiteiten bij 115 aanbieders.
- Samen met een veelheid aan partners zijn in 2019, 2020 en 2021 al de nodige acties ten uitvoering gebracht om een positief sportklimaat te ontwikkelen. Dit zijn onder andere het ontwikkelen van een handreiking, het organiseren van een themabijeenkomst, verenigingsondersteuning, het aanbieden van een cursus Vertrouwenscontactpersoon (VCP) en het verbinden van beleid voor grensoverschrijdend gedrag aan de subsidiëring van sportverenigingen. Blijvende aandacht voor dit onderwerp is noodzakelijk. Daarom gaan we in 2022 verder met het creëren van bewustwording rondom dit onderwerp door verenigingen te bevragen op wat zij daadwerkelijk doen in het kader van een positief sportklimaat. Ook introduceren we clubkadercoaching ten behoeve van een beter pedagogisch klimaat en bieden we vraaggerichte verenigingsondersteuning aan verenigingen.
- De buurtsportcoaches zetten in samenwerking met vrijwilligers en verenigingen sport- en beweegprojecten op. In 2022 zijn dat onder andere Walking Sports (sporten op een aangepast tempo voor senioren), Beweeg Boost (voor inwoners met mentale problematiek), Naschools Sporten (voor kinderen in samenwerking met jeugdcentra) en diverse projecten in het kader van Uniek Sporten, bijvoorbeeld PSV Passend Voetbal in Meierijstad.
- De bouw van het zwembad in Sint-Oedenrode verloopt volgens planning. De oplevering is gepland eind december 2021 en de opening in januari 2022. De start van de bouw van het zwembad in Veghel is gepland in november 2021. De omgevingsvergunning hiervoor is aangevraagd. De oplevering is gepland eind december 2022 en de opening in januari 2023.
- Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft, in navolging op het Nationaal Sportakkoord (2018), het Nationale Preventieakkoord gelanceerd. Dit akkoord richt zich hoofdzakelijk op het terugdringen van gezondheidsschade als gevolg van roken, alcoholgebruik en overgewicht. Gemeenten zijn uitgedaagd om ook lokaal een dergelijk akkoord te ontwikkelen. Daarbij heeft Meierijstad voortgebouwd op de ambities zoals verwoord in de Sportnota ‘Sportief in Beweging’ uit 2018. Het resultaat is het Vitaliteitsakkoord Meierijstad (2021-2023), dat samen met onder andere sportverenigingen, Sportraad Meierijstad, gezondheids- en welzijnspartners en onderwijs is opgesteld en wordt uitgevoerd. Het bevat thema’s als overgewicht, problematisch alcoholgebruik en roken en daarnaast psychische problemen. Met daarbij sporten en bewegen als belangrijkste middel. Het Vitaliteitsakkoord Meierijstad gaat aan de hand hiervan in op: de gezonde sportvereniging, vitale buurten, vitale werkvloer en onderwijs en kinderopvang: leren bewegen en bewegend leren. Hiermee willen we onze inwoners letterlijk en figuurlijk nog meer in beweging krijgen met als doel bij te dragen aan een vitale en veerkrachtige samenleving. Van jong tot oud, met of zonder beperking.
- Een passend aanbod van binnensport - en buitensportaccommodaties.
- Het meerjarenonderhoudsplan (MJOP), opgesteld in 2021, wordt aangevuld met onder andere capaciteitsberekeningen tot een Masterplan Buitensport. Ook het aspect van leefbaarheid wordt hierbij betrokken.
- In 2021 zijn de aangepaste sportvoorzieningen op het Zuideinderpark in gebruik genomen. De PSV Foundation gaat hier eind 2021 en in 2022 vier voetbalvarianten aanbieden, namelijk blindenvoetbal, elektrisch rolstoelvoetbal, amputatievoetbal en framevoetbal. Dit alles in lijn met de visie zoals verwoord in de Sportnota en het Actieplan Uniek Sporten (zie raadsinformatiebrief raadsvergadering 27 januari 2021).
- In 2022 leggen we kunstgrasvelden aan bij KV Odisco/Ollandia (korfbal), VV Boskant (voetbal) en DKV Avanti/Celeritas (korfbal, nieuwe fusievereniging gaat VMS’21 heten) en vervangen we (kunstgras) sportvelden bij MHC Sint-Oedenrode en BSV Starlights. Ook afgeschreven en versleten sportveldinrichtingen worden vervangen.
- Er is een cultureel aanbod dat bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling, creativiteit en identiteit van mensen en kernen. We steunen en faciliteren culturele voorzieningen en activiteiten.
- De Rijksoverheid wil dat cultuureducatie een vast onderdeel wordt in het onderwijs en stelt hier geld beschikbaar via de (cofinancierings)regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021 - 2024. Wij faciliteren de uitvoering hiervan en zorgen voor de cofinanciering.
- In 2021 is gestart met de realisatie van een nieuwe nota kunst en cultuur. In 2022 wordt deze nieuwe nota voorgelegd aan de gemeenteraad.
- Wij maken kunst maximaal toegankelijk en zichtbaar voor een breed publiek.
- Wij ondersteunen een lokale omroep met kwalitatief goede en aantrekkelijke programma’s.
- Een samenhangend beleid toerisme en recreatie dat aansluit bij de ontwikkelingen binnen Het Groene Woud, Dommelvallei en De Maashorst.
- De nieuwe website ‘Bezoekmeierijstad.nl’ wordt in 2022 verder gepromoot aan de hand van een marketingplan en de inzet van sociale media. Daarnaast wordt het netwerk van Toeristische Informatie Punten (TIP) bij ondernemers verder uitgebreid, zodat er in alle kernen een TIP is. Hiermee ontsluiten we onze recreatief toeristische informatie zowel on- als offline.
- In 2021 is de mogelijkheid van een natuur- en landschapspark op de Vlagheideberg en omgeving en de recreatieve ontwikkeling van MOB-complex Zuid verkend. De resultaten hiervan zijn een inrichtingsplan en (meerjarig)investeringsprogramma. In de komende jaren geven we hier samen met ondernemers uitvoering aan.
- In 2022 wordt een recreatieve wandelroute langs het voormalig Duits Lijntje gerealiseerd. Deze route maakt het Duits Lijntje meer zichtbaar en meer beleefbaar. De route vormt een verbinding tussen Het Groene Woud en de Maashorst.
- In 2022 vindt de viering van 200 jaar Zuid-Willemsvaart plaats met verschillende publieksactiviteiten.
- De resultaten van het inventarisatieonderzoek werken we uit in een plan van aanpak en leggen dit ter besluitvorming voor aan het bestuur.
- Een breed sportaanbod dat toegankelijk is voor iedereen.
- Wat heeft het gekost?
- Investeringen
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De gemeente wil kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein.
- We willen stimuleren dat er lokale inloopvoorzieningen zijn waar inwoners voor verschillende (dag)activiteiten terecht kunnen en waar uiteenlopende vormen van ondersteuning aanwezig zijn. Op basis van onderzoek willen we dergelijke voorzieningen faciliteren en/of ondersteunen. We willen bereiken dat inwoners in hun eigen omgeving kunnen deelnemen aan activiteiten en mee kunnen doen in de samenleving.
- In 2022 blijven we inzetten op het stimuleren van een gezonde leefstijl en het verkleinen van gezondheidsverschillen. We gaan over tot uitvoering van het vitaliteitsakkoord. Dat betekent veel aandacht voor alcohol, roken en overgewicht, de drie thema’s die vallen onder dit akkoord. Ook gaat de focus naar gezondheid te integreren binnen het Sociaal Domein. De verbinding tussen gezondheid en fysieke leefomgeving blijft onverminderd van kracht. In ons uitvoeringsplan 2022 gaan we vanuit het begrip positieve gezondheid nadrukkelijk de koppeling maken met het sociaal domein en de fysieke leefomgeving. Ook preventie drugsgebruik blijft speerpunt van beleid.
- We organiseren, stimuleren en faciliteren samenwerking in Meierijstad. Dit doen we onder andere door netwerkbijeenkomsten te organiseren die passen bij de door Corona veranderde samenleving. We organiseren en faciliteren ook verbinding en samenwerking bijvoorbeeld rondom het thema wonen, welzijn en zorg. De veranderende omstandigheden door Corona nemen we mee in de samenwerking met onze partners en zoeken naar passende mogelijkheden. Gezamenlijk zorgen we voor passende ondersteuning voor onze inwoners. Daarnaast zetten we met de projecten PIM en Leefgoed in op een verregaande samenwerking.
- De voorbereiding en ontwikkeling van LeefGoed Veghel wordt in 2022 volop doorgezet. We werken het Ontmoetingscentrum, LeefGoedcentrum, Flexconcept en Gezondheidscentrum verder uit. We werken aan het versterken van de samenwerking door gezamenlijk een aantal projecten te ontwikkelen op het terrein van wonen, werken en welzijn. We organiseren zorg en ondersteuning dicht bij onze inwoners en zetten in op preventie en innovatie om de zorg betaalbaar te houden. Inwoners worden bij deze ontwikkelingen actief betrokken. Wij kijken ook in Schijndel en Sint-Oedenrode naar mogelijkheden om het gedachtegoed van LeefGoed een plek te geven in de lokale gemeenschap samen met lokale organisaties.
- In 2022 komen de werkzaamheden op het gebied van de Wet Inburgering terug naar de gemeente. De gemeente krijgt meer regie en meer ruimte om inburgering integraal en op maat aan te bieden. Wij kiezen voor een parallelle en integrale aanpak waarbij zowel huisvesting, taal & inburgering, maatschappelijke participatie, onderwijs, werk, inkomen en ondernemerschap en welzijn en gezondheid centraal staan.
- In Meierijstad is zorg, begeleiding en ondersteuning van hoge kwaliteit. Dit alles is naar tevredenheid van de inwoners die hiervan afhankelijk zijn. Mantelzorg en vrijwilligerswerk wordt gewaardeerd, gestimuleerd en ondersteund.
- We betrekken Stichting Toegankelijk Meierijstad (STM) bij de programmalijn inclusie. In 2022 wordt STM betrokken bij de gemeenteraadsverkiezingen om stemlocaties te schouwen op toegankelijkheid en te adviseren over suggesties om het stemmen voor mensen met een beperking te vergemakkelijken.
- De ontschotte samenwerking tussen IBN, WSD en gemeente Meierijstad wordt in 2022 verder doorontwikkeld binnen het project PIM.
- Een van de meest cruciale onderwerpen bij het thema inclusie is bewustwording. Dit is van belang om de beweging op inclusie op gang te brengen. We benaderen het thema daarbij in de volle breedte: van lichamelijke of fysieke beperking om mee te kunnen doen tot aan discriminatie. De focus van onze activiteiten ligt zowel extern als intern. Zo gaan we werken aan het versterken van onze anti-discriminatievoorziening, werken we aan een leerlijn inclusie, organiseren we Webinars en zetten we gerichte activiteiten op tijdens themaweken zoals de week van de toegankelijkheid.
- Samen met de projectgroep inclusie (met onder andere afvaardiging van Stichting Toegankelijk Meierijstad en Adviesraad Sociaal Domein) werken we in de 2e helft van 2021 aan een update van de Lokale Inclusie agenda. In 2022 zal de uitvoering hiervan starten.
- In 2021 is het uitvoeringsplan vrijwilligersbeleid vastgesteld door het college. In de 2e helft van 2021 zijn we begonnen met het uitvoeren van de daarin genoemde activiteiten. In 2022 zetten we dat voort, waaronder: vergroten zichtbaarheid van vrijwilligers en meer bekendheid en overzichtelijkheid van het ondersteuningsaanbod voor vrijwilligers.
- De gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden vanuit de Wvggz zijn sinds de inwerkingtreding van de wet in 2020 belegd bij twee partijen. Medio 2021 zijn de afspraken en werkwijzen positief geëvalueerd. In het najaar van 2021 worden, vanuit een regionaal inkooptraject, afspraken gemaakt voor 2022 en 2023.
- Voor de jeugd zijn in Meierijstad voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de groei naar volwassenheid door onder andere onderwijs, welzijn en vrije tijdsbesteding
- De gemeente wil kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein.
- Wat heeft het gekost?
- Investeringen
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We stimuleren gezond gedrag en zorgen voor een gezonde leer- en leefomgeving. We zetten in op preventie van onder andere alcohol- en drugsgebruik.
- In 2022 blijven we inzetten op het stimuleren van een gezonde leefstijl en het verkleinen van gezondheidsverschillen. We gaan over tot uitvoering van het vitaliteitsakkoord. Dat betekent veel aandacht voor alcohol, roken en overgewicht, de drie thema’s die vallen onder dit akkoord. Ook gaat de focus naar gezondheid te integreren binnen het Sociaal Domein. De verbinding tussen gezondheid en fysieke leefomgeving blijft onverminderd van kracht. In ons uitvoeringsplan 2022 gaan we vanuit het begrip positieve gezondheid nadrukkelijk de koppeling maken met het sociaal domein en de fysieke leefomgeving.
- Het huidige gezondheidsbeleid loopt van 2018-2021 en vraagt om een doorontwikkeling. In 2022 gaan we, mede op basis van analyses van de GGD-monitoren, het nieuwe gezondheidsbeleid vormgeven. De input van professionals en inwoners blijft daarin essentieel.
- Wateroverlast en verdroging gaan we tegen door waterberging en ontkoppeling van riolering.
- Via Operatie Steenbreek stimuleren we onze inwoners actief om duurzaam om te gaan met hemelwater. We organiseren verschillende acties en communiceren over de positieve effecten van meer groen en ontstening van tuinen, en waarom je het regenwater gewoon in je tuin zou moeten laten infiltreren. Via beide waterschappen gaan we een regionale klimaat subsidie regeling opstellen.
- In het kader van Operatie Steenbreek organiseren we de bewustwording op het gebied van watergebruik. Dit verdient extra aandacht en is opgenomen in het nieuwe gemeentelijk rioleringsplan.
- Samen met de waterschappen Aa en Maas en De Dommel werken we aan verschillende projecten binnen de noemers 'Ruimte voor de Aa' en 'Dommelvallei'. We geven samen met Waterschap Aa en Maas uitvoering aan de verkennende visie 'De kracht van het Aa-dal'. Dit doen we door verdere stappen te zetten binnen het project Waterbuffer Erp en het onderzoeken van de mogelijkheden van het traject Veghel-centrum tot Aa-broeken. Binnen de Dommelvallei ligt de nadruk op het project Droge Voeten.
- We formuleren een ambitieuze doelstelling op het gebied van circulaire economie: hergebruik van grondstof en afvalscheiding. We stimuleren en belonen afvalscheiding.
- Voor het behalen van betere scheiding van het grof restafval optimaliseren we de milieustraten in samenwerking met de kringloopwinkels. In dit omslagproces nemen we de kans voor inzet van SW-arbeidsplaatsen en dagbesteding ook mee. Dit transitietraject op het gebied van grondstoffen én sociaal domein is ingezet met de textielinzameling. Het transitietraject is verder ingezet op het gebied van de spullenstroom (grof vuil) door middel van een pilot, met een doorlooptijd tot medio 2022.
- We communiceren richting de burger op het gezamenlijk belang van het goed scheiden van afval. Dat is in het belang van het halen van de afvaldoelstelling (VANG) die Meierijstad heeft. We laten de inwoners zien dat beter scheiden loont; voor het milieu, maar ook in diens portemonnee.
- We gaan inhoudelijk aan de slag met duurzaamheid, in verschillende rollen.
- We stimuleren gezond gedrag en zorgen voor een gezonde leer- en leefomgeving. We zetten in op preventie van onder andere alcohol- en drugsgebruik.
- Wat heeft het gekost?
- Investeringen
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Meierijstad is een aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders.
- In 2022 gaan we verder met het voorbereiden van de andere manier van werken die bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet nodig is. Daarvoor volgen medewerkers opleidingen en trainingen, zowel op inhoud als op houding en gedrag. We maken nieuwe werkprocessen, voor zowel eenvoudige als complexe initiatieven, om tot versnelling en vereenvoudiging te komen. We blijven ervaring opdoen met de omgevingstafel en het voeren van de omgevingsdialoog.
- In 2022 werken we aan de omgevingsvisie en -plan én stellen de tweede tranche van de verordening fysieke leefomgeving Meierijstad (VFL-Meierijstad) op. De juridisch-bestuurlijke aspecten van de uitvoering van de Omgevingswet, zoals delegatie, raadsadvies en burgerparticipatie, leggen we voor.
- In 2022 bereiden we de digitale informatievoorziening verder voor die bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet nodig is. Dit heeft betrekking op werkprocessen, regels die van de Rijksoverheid overkomen (bruidsschat) en het omgevingsplan. We nemen de producerende systemen van het landelijk Digitaal Systeem Omgevingswet (DSO) in gebruik en richten deze in.
- Het programma 'versterking robuuste groenblauwe structuren' is in 2021 als 'Meerjarenprogramma Groenblauwe Gebiedsontwikkelingen 2020-2027' door het college vastgesteld. In dit meerjarenprogramma is een 12-tal grote projecten opgenomen die een belangrijke bijdrage leveren aan het versterken van de robuuste groenblauwe structuren in Meierijstad. Dat doen we samen met diverse partners. In 2021 zijn voor verschillende (deel)projecten concrete afspraken gemaakt en financiële bijdragen toegezegd (onder andere Regiodeal). In 2022 en de jaren daarna werken we de afzonderlijke (deel)projecten verder uit en/of voeren we deze uit.
- Gemeente Meierijstad is aangesloten bij de Stimuleringsregeling Landschap (STILA). Dit is de opvolger van de het Stimuleringskader Groen Blauwe Diensten (STIKA). De Stimuleringsregeling Landschap is een regeling van provincie, gemeenten en waterschappen in Brabant om landschapsbeheer door particuliere grondeigenaren in het buitengebied te stimuleren. Wij geven een kwaliteitsimpuls aan een duurzame ontwikkeling (biodiversiteit, toegankelijkheid, cultuurhistorische waarde etcetera.) van het platteland door bij te dragen aan de regeling.
- Meierijstad voert een situationeel grondbeleid
- Meierijstad neemt de behoefte van de woningzoekenden als uitgangspunt bij het formuleren van de woonvisie. Meierijstad maakt het mogelijk dat gebouwd kan worden in alle kernen.
- We informeren de raad ten minste 1 keer per jaar over de voortgang uitvoering woonbeleid.
- We bespreken de ontwikkelingen en voortgang van de uitvoering van de woonvisie (of een deelthema daarbinnen) met stakeholders.
- Woningcorporaties zijn strategische partners bij de realisatie van het volkshuisvestelijke deel van de Woonvisie. De samenwerking is constructief en versterken we door de prestatieafspraken meer te richten op de gewenste productie en gewenste maatschappelijke effecten op de terreinen beschikbaarheid, betaalbaarheid, bijzondere doelgroepen, leefbaarheid en duurzaamheid.
- We zetten verder in op actieve deelname aan de regionale samenwerking. We zijn mede-auteur van het regionaal perspectief op wonen 2022, dat eind 2021 wordt vastgesteld. We blijven grote woningbouwplannen en buitenstedelijke plannen regionaal afstemmen. We participeren actief in werkgroepen over bijzondere doelgroepen (zoals arbeidsmigranten en woonwagenbewoners), vernieuwende woonvormen en de samenwerking met corporaties.
- We voeren het Plan van Aanpak bouwoffensief uit en geven invulling aan de bezetting en de taken en het instrumentarium om de woningbouw te verbeteren. We verkennen samen met het werkveld welke mogelijkheden en instrumenten bestaan om woningen beschikbaar en betaalbaar te houden.
- Vanuit de quickscan Vitaal wonen voor senioren en de nota Wonen, Welzijn, Zorg zijn gemeente en partners in 2022 actief om het vitaal wonen voor senioren te stimuleren.
- We voeren de beleidsnotitie Huisvesting arbeidsmigranten in Meierijstad uit. We gaan verder met het faciliteren van de bouw van huisvestingslocaties (door middel van vergunningen) die passen binnen het planologische beleidskader. Door middel van toezicht en handhaving pakken we misstanden in de woonomstandigheden aan en ten slotte zijn we de registratie en integratie van arbeidsmigranten aan het verbeteren. De werkgroep evalueert het beleid.
- Het vervolg op het regionale handelingsperspectief is een regionaal onderzoek naar de woonwensen onder de doelgroep. In 2021 vertalen we dit in lokaal beleid en dit wordt in 2022 aan de raad voorgelegd. Na vaststelling vindt, waar nodig, locatieonderzoek plaats naar geschikte nieuwbouw of herstructureringslocaties ten behoeve van woonwagens.
- We continueren de aanpak waar in 2021 mee is gestart. Hierbij bieden we enkele pioniers kansen op ontwikkeling door middel van een twee tot drietal pilots. De focus ligt hierbij op ecologische, kleinschalige (betaalbare) woonvormen. Deze aanpak kan bij succes worden uitgebreid naar andere typen nieuwe woonvormen, bijvoorbeeld met een sterk verband tussen wonen en zorg of CPO. Het streven is minimaal 10% nieuwe woonvormen in nieuwbouwplannen. Flexwoningen worden als instrument voor de woningbouwversnelling ingezet vanaf 2022, de ontwikkelambitie is circa 200 flexwoningen in de komende 4 jaar.
- De woningbouwprogrammering per kern, zoals aangegeven in het actieplan bouwoffensief, ontwikkelen we door met onder andere concrete maatregelen per kern en gegevens over de kwalitatief gewenste voorraad. Samen met de corporaties zijn we in 2021 gestart met gebiedssessies per kern. Deze aanpak zetten we voort in 2022, eventueel uitgebreid met andere stakeholders.
- Meierijstad wil monumenten en cultureel erfgoed behouden en herstellen.
- De wijken en dorpen binnen Meierijstad zijn een aantrekkelijke vestigingsplaats.
- Meierijstad is een aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders.
- Wat heeft het gekost?
- Investeringen
- Verbonden partijen
- Sitemap