Gemeente Meierijstad heeft een integriteitsbeleid gedefinieerd. Het doel ervan is om aandacht voor dit thema in te bedden en te borgen in de organisatie. Een onderdeel van het beleid is de gedragscode integriteit voor werknemers. Deze code maakt duidelijk wat de waarden en normen zijn die Meierijstad belangrijk vindt, en wat wel en niet toelaatbaar is voor werknemers. Hiermee hangt ook het onderwerp ‘fraude door eigen medewerkers’ samen. Gedefinieerd is wanneer hiervan sprake is, en wat de meldingsprocedure is bij een vermoeden ervan.
Integriteit heeft een concrete uitwerking gekregen in het aannamebeleid van Meierijstad (overleggen van een VOG), bij indiensttreding (vastleggen eed of belofte en via introductiebijeenkomsten), in trainingen en middels het aanstellen van vertrouwenspersonen. Daarnaast wordt ieder jaar een jaarverslag gemaakt ten behoeve van de meldingsregeling vermoeden misstanden.
Over het jaar 2022 is een integrale controle uitgevoerd op de uitgaande betalingen, waarbij gebruikt is gemaakt van geavanceerde software dat zich specifiek richt op het signaleren van onregelmatigheden op individueel betalingsniveau. Uit de controle zijn geen bijzonderheden gebleken. Vanuit dit perspectief is dus geen sprake van het vermoeden van fraude. Los van deze controle geldt dat bij het management geen gevallen van fraude of vermoedens daaromtrent bekend zijn.