Hieronder staan de lopende investeringen, waarvan het totaal beschikbaar gestelde krediet in de meeste gevallen > € 500.000. Het zijn de investeringen van de zogenaamde "lange route" Voor deze investeringen heeft de raad een apart inhoudelijk raadsvoorstel ontvangen..
Over te hevelen investeringen | Besluit | Projectfase | Geraamde uitgaven | Uitgaven t/m 2021 | Uitgaven 2022 | Restant geraamde uitgaven | Geraamde inkomsten | Inkomsten t/m 2021 | Inkomsten 2022 | Restant geraamde inkomsten | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. Verkeer, vervoer en waterstaat | |||||||||||
Aanleg parkeerterrein Frisselstein/ Monkey Town | 2022 | Afronding | 151 | 0 | 140 | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | Uit de rioolinspectie zijn werkzaamheden naar voren gekomen. Na uitvoering kan dit krediet worden afgesloten. |
Civiele kunstwerken bruggen Corridor St. Oedenrode | 2019 | Voorbereiding | 1.200 | 103 | 16 | 1.081 | 0 | 0 | 0 | 0 | De voorbereiding van de werkzaamheden is in 2022 gestart. Aan de hand van een programma van eisen zijn 2 alternatieven uitgewerkt waarvan de kosten bepaald. Die blijken hoger dan voorzien. In 2023 volgt hierover een raadsvoorstel. |
De Langedonk en 30 km zone de Donken | 2021 | Afronding | 969 | 641 | 67 | 261 | 969 | -569 | 67 | 333 | De maatregelen op de Langedonk en in de 30 km zone De Donken zijn gerealiseerd. Het budget voor de maatregelen aan de fietspaden worden overgeheveld naar het project Fietsvoorzieningen De Bunders. |
Fietspad Uden-Veghel Snelfietsroute | 2022 | Voorbereiding | 4.251 | 534 | 215 | 3.501 | 1.971 | -366 | 215 | 1.390 | Het tracé van de snelfietsroute is onderverdeeld in drie deelgebieden. Gekozen is voor een risico-gestuurde en gefaseerde aanpak. De deeltracés brengen we stap voor stap in procedure, besteden we daarna aan en voeren we uit. Dit biedt ruimte om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen en financiële (on)mogelijkheden. In 2022 zijn de bestemmingsplannen van de delen midden (woongebied Veghel) en noord (Mariaheide) ter inzage gelegd. Het bestemmingsplan voor het deel woongebied Veghel is in juni vastgesteld. |
Herinrichting Evertsestraat/ Bikkelkampen | JOR 2021 | Afronding | 1.350 | 0 | 1.019 | 331 | 0 | 0 | 0 | 0 | De werkzaamheden aan Eversestraat en Bikkelkampen zijn in 2022 nagenoeg afgerond. Er zit een onverwacht lange levertijd op de lichtmasten. Deze worden in 2023 geplaatst. |
Herinrichting Goordonksedijk | JOR 2021 | Afronding | 2.465 | 0 | 842 | 1.623 | 0 | 0 | 0 | 0 | Een deel van de bestaande asfaltconstructie kon worden gehandhaafd, evenals de, ondanks uitgevoerde onderzoek, onverwacht aangetroffen puinfundering. Als gevolg van de aangepaste werkwijze is sprake van een aanzienlijke besparing. Er moet alleen nog een aantal lichtmasten worden geplaatst. |
Herinrichting Markt St. Oedenrode, voorbereiding | 2021 (2022 RIB) | Uitvoering | 2.411 | 193 | 72 | 2.146 | 411 | 0 | 0 | 411 | In 2022 heeft de aanbesteding van het werk plaatsgevonden. |
Maatregelen 30 km-zones de Laren | 2021 | Afronding | 414 | 391 | 1 | 22 | 214 | -217 | 0 | -2 | De uitvoering van het project is gereed. De afwikkeling van de subsidiebijdrage vindt in 2023 plaats. |
Maatregelen Ham-Havelt-Vogelenzang 30-60 km zone | 2021 | Afronding | 431 | 260 | 1 | 170 | 331 | -260 | 1 | 70 | De werkzaamheden zijn in 2021 afgerond. Afwikkeling subsidie , na goedkeuring accountant. |
Markering fietsroute Veghel Den Bosch | 2021 | Afronding | 98 | 34 | 1 | 63 | 58 | -34 | 1 | 23 | Het werk is uitgevoerd. De provinciale subsidie is ontvangen. De definitieve eindafrekening van de rijkssubsidie vindt plaats na afronding van alle subsidiabele verkeersmaatregelen |
Pastoor Haarenstraat fiets-/voetpad voorbereiding | 2022 | Voorbereiding | 700 | 0 | 23 | 677 | 0 | 0 | 0 | 0 | In 2022 is het plan verder voorbereid en zijn de ramingen geactualiseerd. Uitkomst is dat de oplossing voor weg- en voetpaden niet past binnen het beschikbare budget. Ook is nagegaan of het werk met sobere maatregelen uitgevoerd kan worden. Verder is het project aangemeld voor een bijdrage in het Regionaal Maatregelenpakket Noordoost Brabant (RMP). |
Reconstructie Ollandseweg Sint Oedenrode | 2022 | Voorbereiding | 2.900 | 0 | 72 | 2.828 | 0 | 0 | 72 | -72 | In 2022 zijn we gestart met de voorbereiding van de Ollandseweg. Uit het participatie traject zijn meerdere wensen gekomen die niet binnen het budget passen. We zijn ook op zoek gegaan naar een oplossing voor de boomwortelopdruk. De meest geschikte oplossing past echter ook niet binnen het budget. Momenteel zijn we de diverse opties aan het uitwerken om aan het college en de raad te presenteren. |
Reconstructie Pastoor Smitsstraat Olland | 2019 | Afronding | 1.063 | 647 | 44 | 373 | 383 | -383 | 0 | 0 | Het werk is afgerond conform besluitvorming, planning en begroting.Het restant budget is ontstaan door een scherpe aanbesteding. De subsidie afhandeling vindt plaats in 2023. |
Tunnel Udenseweg Aabrug Biezenloop Snelfietsroute | 2022 | Voorbereiding | 4.451 | 332 | 98 | 4.021 | 3.230 | -100 | 0 | 3.130 | Zie snelfietsroute Veghel-Uden |
Uitvoeringsplan mobiliteit 2021 | 2021 | Uitvoering | 136 | 10 | 11 | 116 | 26 | 0 | 2 | 25 | De gelden uit het uitvoeringsprogramma mobiliteit 2021 zijn verdeeld over de projecten markering fietsroute Veghel-Den Bosch, fietspad Haveltsepad, fietsoversteek Erpseweg-Buitendreef, 30 en 60 km-zone Ham-Havelt-Vogelenzang, kleinschalige verkeersvoorzieningen en gedragsmaatregelen duurzame mobiliteit. De werkgeversbenadering, als onderdeel van gedragsmaatregelen duurzame mobiliteit, is een doorlopend project. Van het voorbereidingskrediet zijn projecten uit het uitvoeringsprogramma van de Duurzame mobiliteitsvisie Meierijstad nader verkend en uitgewerkt |
Uitvoeringsprogramma mobiliteit 2022 | 2022 | Voorbereiding | 150 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | De voorbereidingen zijn gestart voor de aanleg van een ontbrekende schakel in het fietsnetwerk van Meierijstad. Het gaat hierbij om een tracé dat ligt tussen de Beverweide en de Langedonk in Veghel. | ||
Uniformering verkeersmaatregelen 2020 | 2020 | Afronding | 1.195 | 897 | 173 | 125 | 497 | -409 | 87 | 0 | Het werk is gereed. Momenteel loopt de afwikkeling van de subsidie. In het kader van de nazorg moeten in 2023 nog wat herstelwerkzaamheden worden verricht. |
Verbindingsweg N279 Keldonk-bedrijventerreinen | 2019 | Voorbereiding | 870 | 216 | 28 | 626 | 0 | 0 | 0 | 0 | Project is stopgezet sinds de vernietiging van het Provinciaal Inpassingsplan N279 (PIP). Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen in het kader van het vervolgtraject met de N279, kan het project op een later moment wellicht voortgezet worden, mogelijk in gewijzigde vorm. |
Verkeerlichten kruispunt Rembrandtlaan-Udenseweg | 2019 | Voorbereiding | 1.065 | 319 | 35 | 711 | 0 | 0 | 0 | 0 | In 2022 hebben we de voorbereiding voortgezet van de vervanging van de VRI aan de Rembrandtlaan na de ontwikkelingen rond om Veghel buiten. Om zo min mogelijk overlast te creëren voor de omgeving hebben we besloten om deze werkzaamheden te combineren met de onderhoudswerkzaamheden van Rijkswaterstaat aan de M. Taylor brug die in 2023 gaan plaatsvinden. |
Verkeersmaatregelen Floralaan Schijndel | 2022 | Voorbereiding | 550 | 0 | 38 | 512 | 200 | 0 | 0 | 200 | De voorbereidende onderzoeken zijn nagenoeg afgerond. Er vindt enkel nog een bomenonderzoek plaats. Momenteel worden de schetsontwerpen voorbereid. |
Verleggen Rembrandtlaan vanwege woningbouw | Voorbereiding | 520 | 0 | 3 | 517 | 520 | 0 | 3 | 517 | In 2021 is een doorstart gemaakt met Project Rembrandtlaan, daarvoor is destijds een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Voor het uitvoeringskrediet wordt later nog een raadbesluit opgesteld. | |
Verplaatsing Gazellebrug Snelfietsroute | 2022 | Voorbereiding | 2.600 | 678 | 36 | 1.886 | 2.080 | 0 | 0 | 2.080 | Omdat Rijkswaterstaat de afgelopen jaren steeds hogere eisen stelde is de raming van de kosten voor het verplaatsen van de brug fors hoger geworden. De nieuwe kostenraming voor het verplaatsen van de brug komt daarmee fors hoger uit dan het beschikbare budget. Ook hebben we te maken met onzekerheden over prijsstijgingen, N279 Veghel-Asten e.a.. Er is daarom gekozen voor een risico-gestuurde en gefaseerde aanpak van de snelfietsroute Uden-Veghel. We beginnen met de deeltracés Mariaheide en Kern Veghel. Tracé De Dubbelen volgt later. De risico-gestuurde en gefaseerde aanpak biedt de ruimte om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen en financiële (on)mogelijkheden. |
Vervanging wegen 2021 | 2021 | Uitvoering | 524 | 106 | 146 | 272 | 0 | 0 | 0 | 0 | Deze investering is bestemd voor de projecten benoemd in het JOR 2021. Deze projecten zijn of in voorbereiding of in uitvoering. De bijdragen aan het project de Langedonk moet nog plaats vinden. |
Vervanging wegen 2022 voorbereiding | 2022 | Voorbereiding | 2.300 | 0 | 75 | 2.225 | 0 | 0 | 0 | 0 | Deze investering is bestemd voor bijdragen aan integrale projecten benoemd in het JOR 2022. Deze projecten zijn of in voorbereiding of in uitvoering.Deze wegen zijn aan het einde van hun levensduur, onderhoud is voor deze weg niet meer mogelijk. |
Vervangingsprogramma openbare verlichting 2022 voorbereiding | 2022 | Uitvoering | 1.100 | 0 | 966 | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 | Het vervangingsprogramma Openbare verlichting is in 2019 opgestart, dit project loopt tot en met 2030. De verlichting wordt vervangen door LED verlichting. |
Vervolg Masterplan Veghel Centrum | Voorbereiding | 2.856 | 1.805 | 129 | 922 | 810 | -702 | 0 | 108 | De nog te realiseren onderdelen binnen krediet zijn: - Aanleg fijnmazig routenetwerk - Aanpassing openbare ruimte Stadhuisplein e.o. - Frisselsteinlocatie en westzijde Markt.De plannen voor de inrichting van de openbare ruimte voor het Stadhuisplein e.o. zijn enigszins vertraagd ten opzichte van de oorspronkelijke planning in verband met de Corona situatie en de situatiekeuze voor het Veghelse zwembad. Onderdelen van de planuitwerking zijn complex (bruggen, kadeconstructies) en de uitvoeringskosten lopen door de gestegen prijzen op. Voor de herinrichting van de openbare ruimte aan het Stadhuisplein e.o. volgt nog een apart raadsvoorstel om het krediet te actualiseren en beschikbaar te stellen. |