Algemene dekkingsmiddelen | Jaarrekening 2021 | Begroting Primitief 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Realisatie 2022 | Verschil 2022 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | -1.964 | -1.630 | -2.823 | -2.048 | 774 |
Baten | 153.021 | 153.931 | 168.963 | 175.613 | 6.650 |
Saldo van baten en lasten | 151.056 | 152.301 | 166.140 | 173.564 | 7.424 |
Resultaat | 151.056 | 152.301 | 166.140 | 173.564 | 7.424 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting (bedragen x € 1.000) | Bedrag | V/N |
---|---|---|
Lasten | ||
Doorberekening loonkosten | 51 | V |
Doorberekende kapitaallasten | - 13 | N |
Eenmalige budgetten Sommige eenmalige budgetten zijn niet geheel benut of nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. Als het budget nog niet volledig is uitgegeven, dan is de onttrekking uit de reserve ook niet voor het volledige bedrag verwerkt. Wij stellen voor de budgetten (deels) over te hevelen volgens het overzicht eenmalige budgetten hieronder. | 47 | V |
Rente korter dan 1 jaar | - 65 | N |
Uitvoering Wet WOZ (uitvoering OZB woningen) Het aantal bezwaren is in 2022 met 33% toegenomen ten opzichte van 2021, waardoor de procesvergoedingen zijn gestegen. | - 53 | N |
Algemene uitkering gemeentefonds | 447 326 | V V |
Overige afwijkingen, per saldo | 34 | V |
Baten | ||
Baten OZB gebruiker (niet woningen) De meeropbrengsten worden veroorzaakt door een hogere WOZ-waarde dan in de begroting 2022 rekening mee is gehouden. | 127 | V |
Algemene uitkering gemeentefonds | 6.458 | V |
Integratie-uitkering Participatiewet | 81 | V |
Overige afwijkingen per saldo | -16 | N |
Totaal gerealiseerd resultaat baten en lasten | 7.424 | V |
Onttrekkingen reserves | ||
Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalige budgetten (zie P0) | - | |
Toevoegingen reserves | ||
Totaal mutaties reserves | - | |
Totaal gerealiseerd resultaat | 7.424 | V |
V = Voordeel, N = Nadeel |
Eenmalige budgetten
Voor het overhevelen van eenmalige budgetten zijn de volgende spelregels gehanteerd:
A. Er is een beleidsinhoudelijke noodzaak om het geld te behouden voor uitvoering in 2023.
B. Er zijn in 2023 geen middelen beschikbaar om deze uitgaven te dekken.
C. De uitvoering in 2023 past binnen de planning van het werkatelier.
D. Daadwerkelijke realisatie vindt uiterlijk plaats in 2023 dat wil zeggen overheveling kan 1 keer.
E. Het over te hevelen budget bedraagt minimaal € 25.000.
De gepresenteerde cijfers zijn de lasten.
Over te hevelen eenmalige budgetten | Besluit | Voldoet aan criteria | Geraamd | Werkelijk | Restant geraamd | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A. | B. | C. | D. | E. | ||||||
Backoffice aanslagperiode uitbreiding capaciteit WOZ | 2022 | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | 103 | 56 | 47 | Extern ingehuurd personeel is vroegtijdig vertrokken, waardoor het volledige budget nog niet is benut in 2022. Verdere uitvoering gaat plaats vinden in 2023. |
Totalen | 103 | 56 | 47 |
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is, algemene uitkeringen, dividend en het saldo van de financieringsfunctie. Hieronder gaan we in op deze dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is: | |||||||||
OZB eigenaren (woningen) | 11.591 | 189 | 11.402 | 12.266 | 189 | 12.077 | 12.263 | 220 | 12.043 |
OZB gebruiker (niet-woningen) | 3.917 | 0 | 3.917 | 4.167 | 0 | 4.167 | 4.294 | 0 | 4.294 |
OZB eigenaren (niet-woningen) | 4.929 | 0 | 4.929 | 5.129 | 0 | 5.129 | 5.132 | 0 | 5.132 |
Baatbelasting | 16 | 0 | 16 | 0 | 0 | 0 | 24 | 0 | 24 |
Lichtreclame | 61 | 10 | 51 | 61 | 10 | 51 | 57 | 8 | 49 |
Reclamebelasting | 157 | 0 | 157 | 107 | 0 | 107 | 71 | 0 | 71 |
Precariobelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -1 | 0 | -1 |
Invordering | 64 | 12 | 52 | 90 | 12 | 78 | 106 | 0 | 106 |
Doorberekende kosten salaris en kapitaallasten | 0 | 1.501 | -1.501 | 0 | 1.501 | -1.501 | 0 | 1.462 | -1.462 |
Totaal lokale heffingen | 20.735 | 1.712 | 19.023 | 21.820 | 1.712 | 20.108 | 21.946 | 1.690 | 20.256 |
De werkelijke baten van lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is, wijken ten opzichte van de begroting na wijziging af met een bedrag van € 126.000. Positieve afwijking wordt met name veroorzaakt door het onderdeel OZB (gebruikers niet-woningen). Een onderbouwing van dit verschil is aangegeven bij de toelichting op de afwijkingen binnen dit programma.
Algemene uitkeringen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Algemene uitkeringen: | |||||||||
Algemene uitkering 2022 | 115.825 | 168 | 115.657 | 128.883 | 773 | 128.110 | 135.456 | 135.456 | |
Integratie-uitkering decentralisatie jeugdzorg | 2.165 | 2.165 | 2.246 | 2.246 | 2.246 | 2.246 | |||
Integratie-uitkering participatiewet | 14.711 | 14.711 | 15.474 | 15.474 | 15.556 | 15.556 | |||
Uitkering huidig boekjaar | 132.701 | 168 | 132.533 | 146.604 | 773 | 145.831 | 153.258 | 0 | 153.258 |
Mutaties uitkeringsjaar 2021 | 0 | 0 | -124 | -124 | |||||
Mutaties uitkeringsjaar 2020 | 0 | 0 | 10 | 10 | |||||
Totaal algemene uitkeringen | 132.701 | 168 | 132.533 | 146.604 | 773 | 145.831 | 153.144 | 0 | 153.144 |
De ontwikkeling van de algemene uitkering (accres) wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Volgens het systeem van 'samen de trap op en samen de trap af' hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de omvang van het gemeentefonds. Kortweg; als het Rijk door bezuinigingen minder uitgeeft, krijgen de gemeenten minder geld in de algemene uitkering.
Uit bovenstaande blijkt dat de algemene uitkering en de integratie-uitkeringen sociaal domein tezamen € 6.539781 hoger zijn dan begroot. Dit komt doordat de septembercirculaire en decembercirculaire is ontvangen na het laatste bijsturingsmoment (2e bestuursrapportage 2022) en hierdoor niet vertaald zijn in de begroting. De uitkomsten van deze circulaires zijn kenbaar gemaakt in een raadsinformatiebrief.
Bij het bestemmen van het jaarrekeningresultaat is voorgesteld om een deel van de uitkering over te hevelen naar 2023.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Dividend: | |||||||||
Dividend BNG | 225 | 0 | 225 | 274 | 0 | 274 | 274 | 0 | 274 |
Totaal dividend | 225 | 0 | 225 | 274 | 0 | 274 | 274 | 0 | 274 |
Het dividend betreft de winstuitkering van het jaar 2021 van de BNG. Bij de 1e financiële bijstelling is het bedrag in de begroting aangepast naar de hoogte van het werkelijk ontvangen dividend. De afwijking bij de jaarrekening is daarom nihil. Het dividend over 2022 wordt in april vastgesteld.
Saldo van de financieringsfunctie
Dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma's en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende geldleningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Saldo van financieringsfunctie: | |||||||||
Externe rentelasten | 0 | 2.124 | -2.124 | 0 | 2.333 | -2.333 | 0 | 2.387 | -2.387 |
Externe rentebaten | 270 | 0 | 270 | 265 | 0 | 265 | 248 | 0 | 248 |
Door te berekenen rente aan GREX | 0 | -963 | 963 | 0 | -961 | 961 | 0 | -961 | 961 |
Aan taakveld toe te rekenen rente | 0 | -1.462 | 1.462 | 0 | -1.188 | 1.188 | 0 | -1.188 | 1.188 |
Totaal saldo financieringsfunctie | 270 | -301 | 571 | 265 | 183 | 82 | 248 | 238 | 11 |
Bij de 2e bestuursrapportage 2022 zijn de totale baten en lasten m.b.t. rente opnieuw bekeken en aangepast in de begroting.
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
Beheersvergoeding | 17 | -17 | 17 | -17 | 11 | -11 | |||
Betalingsverkeer | 33 | -33 | 33 | -33 | 51 | -51 | |||
Totaal | 0 | 50 | -50 | 0 | 50 | -50 | 0 | 62 | -62 |
Het betreft de beheervergoeding voor starters en duurzaamheidsleningen en de kosten van het betalingsverkeer banken.