Programma's

Financiële informatie programmaplan

Algemene dekkingsmiddelen
(bedragen x € 1.000)

Jaarrekening 2021

Begroting Primitief 2022

Begroting na wijziging 2022

Realisatie 2022

Verschil 2022

Lasten

-1.964

-1.630

-2.823

-2.048

774

Baten

153.021

153.931

168.963

175.613

6.650

Resultaat

151.056

152.301

166.140

173.564

7.424

Toelichting afwijkingen

Toelichting (bedragen x € 1.000)

Bedrag 

V/N

Lasten

Doorberekening loonkosten
Loonkosten rekenen we toe naar taakvelden binnen de begrotingsprogramma's. Door vacatures, verloop en verschuivingen wijken de werkelijke lasten af van de geraamde. lasten. De afwijkingen laten we in totaal zien per programma.

51

V

Doorberekende kapitaallasten
Kapitaallasten worden berekend naar de werkelijke boekwaarde per 1 januari. Als gevolg van het nog niet gereed komen van de investering kunnen werkelijke boekwaarden afwijken van de geraamde boekwaarden, waardoor ook de kapitaallasten afwijken.
De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

- 13

N

Eenmalige budgetten

Sommige eenmalige budgetten zijn niet geheel benut of nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. Als het budget nog niet volledig is uitgegeven, dan is de onttrekking uit de reserve ook niet voor het volledige bedrag verwerkt. Wij stellen voor de budgetten (deels) over te hevelen volgens het overzicht eenmalige budgetten hieronder.

47

V

Rente korter dan 1 jaar
In 2022 is de aanslag vennootschapsbelasting 2021 ontvangen en is er suppletie aangifte 20201/2021 BTW/BCF gedaan.. Over deze aanslagen van eerdere jaren zijn rentekosten in rekening gebracht. Verder worden op deze post ook kosten van betalingsverkeer verantwoord die hoger zijn uitgevallen.

- 65

N

Uitvoering Wet WOZ (uitvoering OZB woningen)

Het aantal bezwaren is in 2022 met 33% toegenomen ten opzichte van 2021, waardoor de procesvergoedingen zijn gestegen.

- 53

N

Algemene uitkering gemeentefonds
Stelpost algemene uitkering uit het gemeentefonds
Gedurende het jaar worden op deze post bedragen geraamd waarvoor nog een besluit moet worden genomen waarvoor de stelpost ingezet moet worden. voor zover nog geen invulling heeft plaatsgevonden valt het bedrag incidenteel vrij.
Extra middelen jeugd
Bij bestemming van het jaarsaldo 2021 is een bedrag van € 1,3 miljoen bestemd voor jeugd. Een deel van dit bedrag is nog niet uitgegeven. Dit zal worden overgeheveld naar 2023.

447

326

V

V

Overige afwijkingen, per saldo

34

V

Baten

Baten OZB gebruiker (niet woningen)

De meeropbrengsten worden veroorzaakt door een hogere WOZ-waarde dan in de begroting 2022 rekening mee is gehouden.

127

V

Algemene uitkering gemeentefonds
Als gevolg van de verwerking van de septembercirculaire en decembercirculaire is dit overschot ontstaan. Over de uitkomst van de septembercirculaire en decembercirculaire bent u via een raadsinformatiebrief geïnformeerd.
De septembercirculaire laat een voordeel zien van € 4.647.101 de decembercirculaire een voordeel van € 2.285.711. Verder is er een nadeel t.o.v. de begroting m.b.t. uitkering voorgaande jaren van € 114.451. De overige verschillen zijn ontstaan door actualisering van aantallen.
Een gedeelte van dit bedrag zal worden overgeheveld naar 2023 via bestemming jaarresultaat.

6.458

V

Integratie-uitkering Participatiewet
Extra middelen ontvangen t.b.v. werkvoorzieningschap. Middelen zijn doorbetaald (zie Programma 6). Per saldo neutraal.

81

V

Overige afwijkingen per saldo

-16

N

Onttrekkingen reserves

Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalige budgetten (zie P0)

-

Toevoegingen reserves

V = Voordeel, N = Nadeel

Eenmalige budgetten
Voor het overhevelen van eenmalige budgetten zijn de volgende spelregels gehanteerd:
A.   Er is een beleidsinhoudelijke noodzaak om het geld te behouden voor uitvoering in 2023.
B.   Er zijn in 2023 geen middelen beschikbaar om deze uitgaven te dekken.
C.   De uitvoering in 2023 past binnen de planning van het werkatelier.

D.   Daadwerkelijke realisatie vindt uiterlijk plaats in 2023 dat wil zeggen overheveling kan 1 keer.
E.   Het over te hevelen budget bedraagt minimaal € 25.000.

De gepresenteerde cijfers zijn de lasten.

Over te hevelen eenmalige budgetten
(bedragen x € 1.000)

Besluit

Voldoet aan criteria

Geraamd

Werkelijk

Restant geraamd

Toelichting

A.

B.

C.

D.

E.

Backoffice aanslagperiode uitbreiding capaciteit WOZ

2022

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

103

56

47

Extern ingehuurd personeel is vroegtijdig vertrokken, waardoor het volledige budget nog niet is benut in 2022. Verdere uitvoering gaat plaats vinden in 2023.

Totalen

103

56

47

De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is, algemene uitkeringen, dividend en het saldo van de financieringsfunctie. Hieronder gaan we in op deze dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2022

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is:

OZB eigenaren (woningen)

11.591

189

11.402

12.266

189

12.077

12.263

220

12.043

OZB gebruiker (niet-woningen)

3.917

0

3.917

4.167

0

4.167

4.294

0

4.294

OZB eigenaren (niet-woningen)

4.929

0

4.929

5.129

0

5.129

5.132

0

5.132

Baatbelasting

16

0

16

0

0

0

24

0

24

Lichtreclame

61

10

51

61

10

51

57

8

49

Reclamebelasting

157

0

157

107

0

107

71

0

71

Precariobelasting

0

0

0

0

0

0

-1

0

-1

Invordering

64

12

52

90

12

78

106

0

106

Doorberekende kosten salaris en kapitaallasten

0

1.501

-1.501

0

1.501

-1.501

0

1.462

-1.462

Totaal lokale heffingen

20.735

1.712

19.023

21.820

1.712

20.108

21.946

1.690

20.256

De werkelijke baten van lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is, wijken ten opzichte van de begroting na wijziging af met een bedrag van € 126.000. Positieve afwijking wordt met name veroorzaakt door het onderdeel OZB (gebruikers niet-woningen). Een onderbouwing van dit verschil is aangegeven bij de toelichting op de afwijkingen binnen dit programma.

Algemene uitkeringen

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2022

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Algemene uitkeringen:

Algemene uitkering 2022

115.825

168

115.657

128.883

773

128.110

135.456

135.456

Integratie-uitkering decentralisatie jeugdzorg

2.165

2.165

2.246

2.246

2.246

2.246

Integratie-uitkering participatiewet

14.711

14.711

15.474

15.474

15.556

15.556

Uitkering huidig boekjaar

132.701

168

132.533

146.604

773

145.831

153.258

0

153.258

Mutaties uitkeringsjaar 2021

0

0

-124

-124

Mutaties uitkeringsjaar 2020

0

0

10

10

Totaal algemene uitkeringen

132.701

168

132.533

146.604

773

145.831

153.144

0

153.144

De ontwikkeling van de algemene uitkering (accres) wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Volgens het systeem van 'samen de trap op en samen de trap af' hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de omvang van het gemeentefonds. Kortweg; als het Rijk door bezuinigingen minder uitgeeft, krijgen de gemeenten minder geld in de algemene uitkering.

Uit bovenstaande blijkt dat de algemene uitkering en de integratie-uitkeringen sociaal domein tezamen € 6.539781 hoger zijn dan begroot. Dit komt doordat de septembercirculaire en decembercirculaire is ontvangen na het laatste bijsturingsmoment (2e bestuursrapportage 2022) en hierdoor niet vertaald zijn in de begroting. De uitkomsten van deze circulaires zijn kenbaar gemaakt in een raadsinformatiebrief.
Bij het bestemmen van het jaarrekeningresultaat is voorgesteld om een deel van de uitkering  over te hevelen naar 2023.

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2022

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Dividend:

Dividend BNG

225

0

225

274

0

274

274

0

274

Totaal dividend

225

0

225

274

0

274

274

0

274

Het dividend betreft de winstuitkering van het jaar 2021 van de BNG.  Bij de 1e financiële bijstelling is het bedrag in de begroting aangepast naar de hoogte van het werkelijk ontvangen dividend. De afwijking bij de jaarrekening is daarom nihil. Het dividend over 2022 wordt in april vastgesteld.

Saldo van de financieringsfunctie

Dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma's en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende geldleningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2022

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Saldo van financieringsfunctie:

Externe rentelasten

0

2.124

-2.124

0

2.333

-2.333

0

2.387

-2.387

Externe rentebaten

270

0

270

265

0

265

248

0

248

Door te berekenen rente aan GREX

0

-963

963

0

-961

961

0

-961

961

Aan taakveld toe te rekenen rente

0

-1.462

1.462

0

-1.188

1.188

0

-1.188

1.188

Totaal saldo financieringsfunctie

270

-301

571

265

183

82

248

238

11

Bij de 2e bestuursrapportage 2022 zijn de totale baten en lasten m.b.t. rente opnieuw bekeken en aangepast in de begroting.

Algemene dekkingsmiddelen

Begroting voor wijziging

Begroting na wijziging

Realisatie 2022

(bedragen x € 1.000)

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Beheersvergoeding

17

-17

17

-17

11

-11

Betalingsverkeer

33

-33

33

-33

51

-51

Totaal

0

50

-50

0

50

-50

0

62

-62

Het betreft de beheervergoeding voor starters en duurzaamheidsleningen en de kosten van het betalingsverkeer banken.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 12:44:25 met de export van 07/10/2023 09:15:45