Programma's

Financiële informatie programmaplan

Overhead
(bedragen x € 1.000)

Jaarrekening 2021

Begroting Primitief 2022

Begroting na wijziging 2022

Realisatie 2022

Verschil 2022

Lasten

-22.366

-22.998

-23.609

-22.997

612

Baten

1.130

836

941

1.149

208

Resultaat

-21.236

-22.162

-22.668

-21.848

820

Toelichting afwijkingen

Toelichting (bedragen x € 1.000)

Bedrag 

V/N

Lasten

Doorberekening loonkosten
Loonkosten rekenen we toe naar taakvelden binnen de begrotingsprogramma's. Door vacatures, verloop en verschuivingen wijken de werkelijke lasten af van de geraamde. lasten. De afwijkingen laten we in totaal zien per programma.

- 180

N

Doorberekening kapitaallasten
Kapitaallasten worden berekend naar de werkelijke boekwaarde per 1 januari. Als gevolg van het nog niet gereed komen van de investering kunnen werkelijke boekwaarden afwijken van de geraamde boekwaarden, waardoor ook de kapitaallasten afwijken. De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven. In de bestuursrapportages 2022 is ten onrechte een bedrag aan kapitaallasten af geraamd terwijl deze in werkelijkheid wel geboekt zijn.

- 132

N

Eenmalige budgetten
Sommige eenmalige budgetten zijn niet geheel benut of nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. Als het budget nog niet volledig is uitgegeven, dan is de onttrekking uit de reserve ook niet voor het volledige bedrag verwerkt. Wij stellen voor de budgetten (deels) over te hevelen volgens het overzicht eenmalige budgetten hieronder.

399

V

ICT budgetten
In totaal is hier een onderschrijding van ca. €111.000. Dit heeft twee oorzaken. Er is eenmalige €80.000 extra beschikbaar gesteld voor de inhuur van een ISO-functionaris. Door krapte op de arbeidsmarkt hebben we deze maar zeer beperkt kunnen inzetten en houden we hier €70.000 op over. Inmiddels is hiervoor vaste formatie binnen het personeelsbudget beschikbaar. Een tweede oorzaak is dat de nieuwe software voor het sociaal domein pas medio 2022 in gebruik is genomen waardoor er hier maar voor een half jaar aan onderhoudskosten zijn betaald.

111

V

Overige personeelskosten

Op deze post staat de verantwoording van de zogenaamde bijkomende personeelskosten. Het gaat dan om Arbo kosten, medezeggenschap, vervoerskosten, opleidingen, abonnementen, ambtsjubilea, werving & selectie en dergelijke. Het saldo is dus een samenstelling van verschillende onderdelen en komt op een voordeel uit van € 163.000 uit.

163

V

Budget organisatieontwikkeling
Organisatieontwikkeling is een organisch proces, dat niet gelijk loopt met een begrotingsjaar. Er resteert eind 2022 een bedrag van € 135.000 omdat door de lock down begin 2022 en de komst van 2 nieuwe leidinggevenden een aantal  ontwikkeltrajecten in werkateliers vertraging hebben opgelopen. Voor 2023 zijn veel trajecten door de leidinggevenden aangemeld. We zien in de praktijk dat de uitvoering van de plannen wat achterloopt bij de voornemens. Veelal is het gevolg van het voorrang geven aan de dagelijkse werkzaamheden boven expliciet tijd vrijmaken voor nieuwe ontwikkelingen.

135

V

Overige afwijkingen, per saldo

116

V

Baten

Eenmalige budgetten
Zie toelichting onder lasten.

62

V

Bijkomende personeelskosten - bijdragen van derden
Hier zijn de inkomsten verantwoord zoals de uitkeringen bij zwangerschapsverlof, wettelijk ouderschapsverlof, transitievergoedingen en uitkeringen voor medewerkers die verrekend worden met hun salaris, etc. De inkomsten zijn moeilijk te begroten omdat vooraf onduidelijk is hoeveel uitkeringen er gaan plaatsvinden in het komende jaar. De bedoeling is dat de inkomsten de uitkeringen dekken zoals WW (Werkeloosheidsuitkeringen).

161

V

Overige afwijkingen, per saldo

- 15

N

Onttrekkingen reserves

Lagere onttrekking i.v.m. niet uitgegeven eenmalige budgetten (zie P0)

-

Toevoegingen reserves

V = Voordeel, N = Nadeel

Over te hevelen eenmalige budgetten

Op de meeste eenmalige budgetten zijn de door de raad vastgestelde spelregels van toepassing. Het gaat dan om:

A.   Er is een beleidsinhoudelijke noodzaak om het geld te behouden voor uitvoering in 2023.
B.   Er zijn in 2023 geen middelen beschikbaar om deze uitgaven te dekken.
C.   De uitvoering in 2023 past binnen de planning van het werkatelier.

D.   Daadwerkelijke realisatie vindt uiterlijk plaats in 2023 dat wil zeggen overheveling kan 1 keer.
E.   Het over te hevelen budget bedraagt minimaal € 25.000.

De eenmalige budgetten zijn beoordeeld op deze spelregels. In de volgende tabel staan de eenmalige budgetten die we willen overhevelen naar 2023. De budgetten met een over te hevelen bedrag vanaf € 50.000 zijn apart gepresenteerd met een toelichting. De overige budgetten zijn als één bedrag opgenomen.

Over te hevelen eenmalige budgetten
(bedragen x € 1.000)

Besluit

Voldoet aan criteria

Geraamd

Werkelijk

Restant geraamd

Toelichting

A.

B.

C.

D.

E.

Wegwerken van archiefachterstanden

2020

Ja

Nee

Ja

Nee

Ja

333

151

182

Doordat het werven van de juiste inhuurmedewerkers de benodigde tijd heeft gevergd, zijn de werkzaamheden pas in de loop van 2020 gestart. Hierdoor is jaarlijks het restant budget meegenomen naar het volgende jaar.
Het laatste deel van het project wordt door een inhuurmedewerker afgerond om zo de kwaliteit optimaal te houden.

Implementatie software front- en midoffice

2021

Ja

Nee

Ja

Ja

Ja

171

120

51

Het budget is uitgebreid i.v.m. een vervolgopdracht welke in de begroting 2022 is goedgekeurd. De middelen die in 2022 zijn toegekend zijn samen met de middelen die in 2023 zijn toegekend nodig voor de uitvoering van het project "vervangen software samenwerkomgeving".

Projectlijsten t.b.v. herwaardering

2022

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

127

46

81

Project is gestart in de zomer van 2022, gezien de looptijd van het project loopt het door in 2023.

Diverse eenmalige budgetten < € 50.000

214

74

140

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 12:44:25 met de export van 07/10/2023 09:15:45