Programma's

6 Sociaal domein

6. Sociaal domein
(bedragen x € 1.000)

Jaarrekening 2021

Begroting Primitief 2022

Begroting na wijziging 2022

Realisatie 2022

Verschil 2022

Lasten

-91.198

-88.420

-102.438

-101.653

785

Baten

19.944

16.936

20.121

23.673

3.553

Toevoegingen aan de reserves

0

0

0

-83

-83

Onttrekkingen aan de reserves

986

2.060

5.571

1.456

-4.115

Resultaat

-70.268

-69.425

-76.746

-76.606

140

Toelichting afwijkingen

Toelichting (bedragen x € 1.000)

Bedrag 

V/N

Lasten

Doorberekening loonkosten
Loonkosten rekenen we toe naar taakvelden binnen de begrotingsprogramma's. Door vacatures, verloop en verschuivingen wijken de werkelijke lasten af van de geraamde. lasten. De afwijkingen laten we in totaal zien per programma.

423

V

Doorberekening kapitaallasten
Kapitaallasten worden berekend naar de werkelijke boekwaarde per 1 januari. Als gevolg van het nog niet gereed komen van de investering kunnen werkelijke boekwaarden afwijken van de geraamde boekwaarden, waardoor ook de kapitaallasten afwijken.
De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

49

V

Eenmalige budgetten
Sommige eenmalige budgetten zijn niet geheel benut of nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. Als het budget nog niet volledig is uitgegeven, dan is de onttrekking uit de reserve ook niet voor het volledige bedrag verwerkt. Wij stellen voor de budgetten (deels) over te hevelen volgens het overzicht eenmalige budgetten hieronder.

- 622

N

Jeugd- en jongerenwerk

In 2022 hebben we vanuit het Rijk extra middelen ontvangen voor Kansrijke Start. Deze middelen worden conform planvorming in 2023 ingezet.
Er zijn in 2022 vanuit preventief jeugdbeleid diverse activiteiten en projecten gestart. Deze zijn mede vanuit het nationaal programma onderwijs (geraamd als een afzonderlijk budget) gefinancierd. Daardoor hebben we nu binnen het jeugd- en jongerenwerk incidenteel budget over.

56

V

Wijk- en gemeenschapshuizen algemeen

De subsidies voor wijkvereniging ’t Ven (Den Hintel) en den Blok zijn in 2022 niet uitgekeerd. Wijkvereniging ’t Ven exploiteert Den Hintel niet meer en de Oranjewijk Veghel heeft niet het volledige gebouw kunnen gebruiken. Hiernaast is nog een deel over van het restant van de corona compensatieregeling 2021.

67

V

Inburgering

In de afgelopen jaren hebben we vanuit het rijk incidentele middelen ontvangen voor de voorbereiding en uitvoering van de nieuwe wet Inburgering. Besteding hiervan vindt plaats over meerdere jaren. Dit saldo van € 487.000 maakt daar onderdeel van uit.

487

V

Cliëntondersteuning
We hebben middelen ontvangen van het Ministerie van VWS voor het koploperschap onafhankelijke cliëntondersteuning. Besteding hiervan vindt plaats over meerdere jaren. Het saldo van baten en lasten is overgeheveld naar 2023.

129

V

Eerstelijnsloket jeugd

Gedurende 2022 is het aantal praktijkondersteuners jeugd GGZ bij huisartsen uitgebreid om het aantal verwijzingen naar GGZ terug te dringen. Overschot is eenmalig omdat inzet pas verspreid over het jaar is gestart.

87

V

Zorg en veiligheid sociaal domein
In verhouding heeft Meierijstad in de regio minder trajecten voor CVTB afgenomen en er zijn ook minder maatwerktrajecten geweest, onder andere door normalisering Roma-project. Hiernaast hebben we extra middelen ontvangen voor dak- en thuislozen en hebben we minder opleidingskosten gemaakt omdat deskundigheidsbevordering van toegang door de hoge werkdruk op een laag pitje heeft gestaan.

164

V

Participatiewet algemeen

Een aantal bedragen zijn bij de september en december circulaire niet meer aangepast. Door de hogere uitgaven van de loonkostensubsidie wordt dit voor een deel tenietgedaan en blijft er een overschot van € 166.159.

166

V

Participatiewet levensonderhoud 22 t/m 64 jaar

Het aantal uitkeringen is in 2022 gedaald van gemiddeld 798 in 2021 naar gemiddeld 760 in 2022, dat is ongeveer 5 uitkeringen meer dan waar rekening mee was gehouden. De herberekening van de loonheffing geeft een voordeel van € 116.768 zodat er een totaal voordeel is van € 190.440.

190

V

Participatiewet Leenbijstand en overige bijdragen

De tijdelijke regeling voor de vereenvoudigde aanvraag voor Bbz is na april 2022 gestopt hiervoor was meer begroot dan is uitgegeven waardoor er een voordeel is ontstaan van € 77.000,00 .

77

V

BBZ kapitaalverstrekkingen

In de begroting is voor Bbz kapitaalverstrekkingen en de voorziening hiervoor een bedrag  opgenomen van € 243.325 waar geen aanvragen voor zijn geweest.

243

V

Bijzondere bijstand

In de begroting is de septembercirculaire 2022 niet verwerkt hierdoor is een bedrag voor Energietoeslag en een bedrag voor Maatschappelijke begeleiding niet opgenomen. In totaal is dit een bedrag van € 1.931.558. Voor Energietoeslag is een bedrag van ruim € 450.000 meer uitbetaald dan is ontvangen.

- 2.476

N

Wet Sociale Werkvoorziening

Het nadeel is ontstaan doordat de septembercirculaire niet in de begroting is verwerkt, dit betreft een verhoging van het budget van  € 81.173. Verloopt budgettair neutraal door hogere inkomsten bij algemene dekkingsmiddelen.

- 81

N

Participatiewet Trajecten en WIW dienstverbanden
In 2022 is er ingezet op participatietrajecten voor mensen die een uitkering ontvangen. Deze inzet heeft echter geleid tot een tekort op het gebied van re-integratie. Tegelijkertijd is er een overschot ontstaan van ruim € 550.000 op het budget voor buig..

- 421

N

Woonvoorzieningen (WMO)

De toegenomen bouw- en materiaalkosten en de toekenning van enkele dure woonvoorzieningen hebben geleid tot overschrijding van het budget.

- 125

N

Vervoersvoorzieningen (WMO)

In 2022 zijn er meer zitortheses toegekend dan eerder werd verwacht. Daarnaast hebben het toekennen van rolstoelen, scootmobiels en drie- of vierwielfietsen in pgb en een paar dure autoaanpassingen geleid tot overschrijding van het budget.

- 95

N

WMO hulp bij het huishouden in natura
De aantallen voor huishoudelijke verzorging blijven stijgen als gevolg van de vergrijzing, het landelijke beleid dat mensen langer zelfstandig thuis moeten blijven wonen en als gevolg van het abonnementstarief.

- 174

N

WMO-begeleiding, dagbesteding + kortdurend verblijf
2022 is het eerste jaar dat gewerkt wordt met een bekostiging op basis van prijs x hoeveelheid in plaats van een lump sum-systematiek. Deze zuivere bekostigingsvorm op basis van verbruik heeft voor dit jaar geresulteerd in een voordeel. Bezien moet worden of dit voordeel structureel is.We merken dat het nieuwe inkoopmodel wel meer tijd kost omdat we nu zelf meer regie voeren. In 2023 zal dit mogelijk leiden tot een versterking van onze uitvoering. Ook op het gebied van datagestuurd werken zal nog een verbetering plaats moeten vinden.

1.191

V

PGB WMO Begeleiding

De afgelopen jaren is een daling te zien in het aantal toegekende pgb's. Daarnaast is in 2022 de toetsing van pgb vaardigheid aangescherpt conform de handleiding pgb vaardigheid van het ministerie. Dit heeft geleid tot een kwaliteitsverbetering. Het gemiddeld toegekende pgb bedrag was in 2022 iets lager dan in 2021.

659

V

PGB Hulp bij het huishouden
Er is een kleine afname van het aantal pgb cliënten. In 2022 is de toetsing van pgb vaardigheid aangescherpt conform de handleiding pgb vaardigheid van het ministerie.

70

V

Schuldhulpverlening

Door de diverse steunmaatregelen, en uitgestelde betalingsverplichtingen is het beroep op schuldhulpverlening minder geweest dan verwacht. Er is meer aandacht voor preventie van schulden (o.a. project Geld en Zo) en de samenwerking met ketenpartners is verbeterd.  Hierdoor hoefden minder schuldregelingstrajecten te worden ingekocht bij de GKB ’s Hertogenbosch.

136

V

Collectief vervoer WMO

Gedurende de coronaperiode is het gebruik van de regiotaxi afgenomen. Gezien de onzekere situatie is telkens uitgegaan van het vervoersvolume in 2019. In 2022 is net als in 2021 en 2020 minder gereisd dan in 2019. Hierdoor zijn er minder lasten en ook minder baten als eigen bijdrage.

221

V

PGB jeugd
Door koppeling PGB-tarieven aan Zorg in Natura-tarieven en enkele nieuwe hoge PGB's als gevolg van wijziging woonplaatsbeginsel zijn de lasten hoger dan geraamd.

- 111

N

Individuele voorzieningen natura jeugd
Meierijstad kent vanaf 2022 een systematiek waarbij jeugdhulpaanbieders lokaal op basis van P*Q declareren. Dit geldt ook voor de jeugdbeschermingsketen. Deze keten ontvangt, via het regionale inkoopkader, daarnaast ook nog een instandhoudingsvergoeding.
We zien in 2022 veel hogere lasten dan geraamd. Als gevolg van corona hebben meer jongeren gebruik gemaakt van jeugdhulp, terwijl daarnaast de kosten/prijzen van de aanbieders stijgen. De hiervoor toegepaste indexering van de budgetten in de begroting blijkt nu niet volledig toereikend te zijn. Daarnaast wordt het verschil ook veroorzaakt door het RBO-besluit van 10 november 2022 tot aanvullende extra indexatie van de tarieven jeugdhulp over het tweede half jaar van 2022.
Per saldo is de totale overschrijding van de uitgaven voor 2022 beperkt gebleven tot een bedrag van € 141.000 nadelig.
De gemeente is voor de stijgende kosten, inclusief de stijgende lasten in verband met de wijziging van het woonplaatsbeginsel, structureel gecompenseerd. Deze compensatie is als stelpost op dit budget opgenomen. Deze post is weliswaar niet toereikend, maar dekt nu wel een deel van de hogere lasten af.
Verder is er sprake van incidentele meevallers uit de regionale afrekeningen van het RIOZ over de jaren 2021 en 2022. De verdeling tussen het lokale deel en regionale deel valt anders uit dan vooraf ingeschat op basis van de regionale cijfers.

- 141

N

Opvang en beschermd wonen WMO
De lasten voor beschermd wonen worden vergoed door de centrumgemeente. Deze vergoeding wordt bij de baten verantwoord. In dit eerste jaar dat we zelf de facturen voor Beschermd wonen betalen, hadden we de lasten hoger ingeschat. Vandaar dat we hier een budget overhouden. Bij de baten zien we dat er ook minder vergoeding is ontvangen. Het saldo is € 83.020.
Sinds 2022 hebben we een lokaal uitvoeringsbudget. Op basis van het regionale en lokale uitvoeringsprogramma zetten we in op de noodzakelijke randvoorwaarden. Dit lokale budget is niet volledig besteed. Een aantal plannen is nog in voorbereiding of ontwikkeling. Het restant ad € 83.020 wordt gestort in de bestemmingsreserve beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

471

V

Overige afwijkingen, per saldo

145

V

Baten

Eenmalige budgetten
Voor toelichting zie onder lasten.

4.281

V

Inburgering
In de afgelopen jaren hebben we vanuit het rijk incidentele middelen ontvangen voor de voorbereiding en uitvoering van de nieuwe wet Inburgering. Besteding hiervan vindt plaats over meerdere jaren. Dit saldo van € 117.000 maakt daar onderdeel van uit en we zullen dit via saldobestemming overhevelen naar 2023.

117

V

Cliëntondersteuning
We hebben middelen ontvangen van het Ministerie van VWS voor het koploperschap onafhankelijke cliëntondersteuning. Besteding hiervan vindt plaats over meerdere jaren. Het saldo van baten en lasten is overgeheveld naar 2023.

- 129

N

Participatiewet algemeen

Het nadeel is ontstaan doordat de berichtgeving van het definitieve budget BUIG van 30 september 2022 niet in de begroting is verwerkt, dit betreft een verlaging van het budget van  € 67.258.

- 70

N

Participatiewet Leenbijstand en Overige bijdragen

Er is in 2022 begroot dat het saldo debiteuren door aflossingen en ontvangsten zou afnemen maar het tegenovergestelde gebeurde door het verstrekken van leningen Bbz.  Voor de voorzieningen voor debiteuren werd verwacht dat hiervoor minder nodig  zou zijn maar door het verstrekken van de leningen werd hiervoor ook een hoger bedrag opgevoerd.

- 114

N

Bbz kapitaalverstrekkingen
Doordat er geen Bbz kapitaalverstrekkingen in 2022 zijn geweest zijn er ook geen debiteuren opgeboekt en zijn er ook geen ontvangsten van het Rijk met betrekking tot de voorfinanciering.

- 157

N

Eigen bijdrage WMO

in 2022 missen we één maand aan afdrachten van het SVB. Sinds maart 2022 int het CAK de eigen bijdrage één maand later. Een andere reden voor de lagere opbrengst is dat meer Wmo-klanten onder de minimaregeling voor de eigen bijdrage Wmo vallen.

- 54

N

Opvang en beschermd wonen WMO
De lasten voor beschermd wonen worden vergoed door de centrumgemeente. Deze vergoeding wordt hier verantwoord. In dit eerste jaar dat we zelf de facturen voor Beschermd wonen betalen, hadden we de lasten hoger ingeschat en dus ook de vergoeding.

- 388

N

Overige afwijkingen per saldo

67

V

Onttrekkingen reserves

Lagere onttrekking aan reserves i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalige budgetten

- 3.715

N

Lagere onttrekking i.v.m. budgetten exploitatie

-400

N

Toevoegingen reserves

Storting saldo beschermd wonen in bestemmingsreserve

- 83

N

V = Voordeel, N = Nadeel

Over te hevelen eenmalige budgetten

Op de meeste eenmalige budgetten zijn de door de raad vastgestelde spelregels van toepassing. Het gaat dan om:

A.   Er is een beleidsinhoudelijke noodzaak om het geld te behouden voor uitvoering in 2023.
B.   Er zijn in 2023 geen middelen beschikbaar om deze uitgaven te dekken.
C.   De uitvoering in 2023 past binnen de planning van het werkatelier.

D.   Daadwerkelijke realisatie vindt uiterlijk plaats in 2023 dat wil zeggen overheveling kan 1 keer.
E.   Het over te hevelen budget bedraagt minimaal € 25.000.

De eenmalige budgetten zijn beoordeeld op deze spelregels. In de volgende tabel staan de eenmalige budgetten die we willen overhevelen naar 2023. De budgetten met een over te hevelen bedrag vanaf € 50.000 zijn apart gepresenteerd met een toelichting. De overige budgetten zijn als één bedrag opgenomen.

Over te hevelen eenmalige budgetten
(bedragen x € 1.000)

Besluit

Voldoet aan criteria

Geraamd

Werkelijk

Restant geraamd

Toelichting

A.

B.

C.

D.

E.

Transformatiebudget Jeugdzorg

2022

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

621

210

411

Betreft middelen voor regionaal meerjarige projecten transformatie ten behoeve van verandering jeugdzorglandschap. Projecten zijn deels uitgevoerd in 2022 en lopen door in 2023.

Inclusieve samenleving

2021

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

263

82

181

De budgetten voor inhuur, communicatie en bewustwording hebben we ingezet in 2022. De onderdelen voor trainingen, aanvragen stimuleringsfonds en projecten zijn door corona nog niet of nog onvolledig uitgegeven. Verenigingen en organisaties hadden door corona in 2022 andere prioriteiten. Met inclusie als coalitieprioriteit 2023 hebben we dit budget komend jaar nodig om projecten hierop uit te voeren.

Mobiliteitscentrum Meierijstad

2021

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

751

77

674

Het Mobiliteitscentrum PIM Werkt is in april 2021 opgestart. Officiële opening  september 2021. In 2022 is PIM Werkt verder doorontwikkeld. Oa met digitale dienstverlening en de ondersteuning aan Oekrainers.
De middelen zijn afkomstig uit de bestemmingsreserve sociaal domein. De middelen worden ingezet om het mobiliteitsvcentrum door te ontwikkelen en  conjucturele gevolgen op te kunnen vangen. Deze middelen worden over een langere periode aangewend om dit doel te bereiken.

Inloopvoorzieningen en daginvulling

2022

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

70

12

58

In 2022 hebben we een start gemaakt met de notitie inloopvoorzieningen. Hiernaast hebben we een projectplan geschreven dat rekening houdt met het coalitieakkoord waarin staat om in elke wijk een inloopvoorziening te realiseren.

PIM / Participatie

2021

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

1.000

59

941

PIM is een meerjarig project. Omdat we nog over voldoende middelen beschikken zijn vooralsnog geen extra middelen gevraagd in de kadernota. Middelen komen uit bestemmingsreserve sociaal domein. PIM zal de komende jaren verder worden doorontwikkeld. PIM geeft invulling aan de ambitie in het collegeprogramma om in 2025 iedereen een baan te bieden of een zinvolle dagbesteding. Deze middelen worden over een langere periode aangewend om dit doel te bereiken.

Diverse eenmalige budgetten < € 50.000

164

68

96

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 12:44:25 met de export van 07/10/2023 09:15:45