- Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid De heer P.W.C. Kuijs (vervanger raadslid De heer S.J.H.G. van Kessel ). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.
Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties.
Financieel belang
Realisatie 2021
Begroot 2022
Realisatie 2022
Bijdrage van gemeente
50.000
50.661
50.661
Eigen vermogen per 1-1
25.913.000
26.500.000
29.575.000
Eigen vermogen per 31-12
27.058.000
25.500.000
26.477.000
Vreemd vermogen per 1-1
6.956.000
6.500.000
4.631.000
Vreemd vermogen per 31-12
4.631.000
5.500.000
8.020.000
Resultaat
2.672.000
1.003.000
2.918.000
- Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 6 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes.
Financieel belang
Realisatie 2021
Begroot 2022
Realisatie 2022
Bijdrage van gemeente
10.200
10.307
10.397
Eigen vermogen per 1-1
26.803.600
26.803.600
29.986.000
Eigen vermogen per 31-12
29.986.600
26.803.600
Vreemd vermogen per 1-1
2.310.200
2.310.200
1.843.300
Vreemd vermogen per 31-12
1.848.300
2.310.200
Resultaat
- Kleinschalig collectief vervoer
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
J.T. (Jan) van Burgsteden
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Campagne
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Door de komst van corona is het aantal ritten bij de Regiotaxi substantieel afgenomen. Klanten hebben minder gereisd, omdat veel locaties gesloten waren als gevolg van de maatregelen. Dit heeft zowel invloed op de kosten als op de inkomsten van de Regiotaxi. Vanaf september 2020 gelden aanvullende afspraken tussen de gemeenschappelijke regeling en de aanbieder van het vervoer. In deze afspraken fluctueren de tarieven voor het vervoer met het vervoersvolume. Ook zien we in 2022 dat het vervoer nog steeds niet op het niveau is van voor corona. We verwachten dat inwoners ten tijde van corona hun ontmoetingsactiviteiten anders hebben ingericht. Daarnaast hebben we vanaf 2020 geïnvesteerd in het controleren van oneigenlijk gebruik. Ook dat heeft een dempend effect op het aantal ritten.
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing.
Financieel belang
Realisatie 2021
Begroot 2022
Realisatie 2022
Bijdrage van gemeente
78.891
80.893
80.893
Eigen vermogen per 1-1
789.208
784.519
859.579
Eigen vermogen per 31-12
859.579
784.519
843.959
Vreemd vermogen per 1-1
850.458
680.000
325.976
Vreemd vermogen per 31-12
325.976
684.000
367.992
Resultaat
71.335
0
13.146
- Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Niet van toepassing
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Jeugd door wethouder Roozendaal.
Openbaar belang
De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie 2020-2024, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugd 2020-2024, en beleidsopdrachten, met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Vanaf 1-1-2022 is de nieuwe inkoopsystematiek een feit. Vanaf 2022 zijn we alleen nog volledig solidair ten aanzien van JeugdzorgPlus, excessieve casuïstiek en voorzieningen waarvan we als regio instandhouding van belang vinden zoals Veilig Thuis, Crisisdienst en Gecertificeerde Instelling. De overige jeugdhulpvormen worden lokaal op basis van 'P*Q' gefinancierd.
De belangrijkste risico's
Tot 2021 was er sprake van volledige solidariteit voor JeugdzorgPlus. Ten aanzien van de zware jeugdtaken was er sprake van een inleg naar rato van 3 jaars hulpgemiddelde op basis van het aantal jeugdigen in jeugdhulp.
Vanaf 2022 zijn we volledig solidair ten aanzien van JeugdzorgPlus, excessieve casuïstiek en voorzieningen waarvan we als regio instandhouding van belang vinden zoals Veilig Thuis, Crisisdienst en Gecertificeerde Instelling. De inleg naar rato rondom de zware jeugdhulp is losgelaten dit in lijn met de nieuwe inkoop en het lokaal betalen voor de jeugdhulp.Financieel belang
De uitvoeringskosten worden door de gemeenten aan het RIOZ betaald conform de afgesproken inleg en verdeelsleutel.Het RIOZ heeft geen eigenstandige begroting met eigen vermogen en vreemd vermogen.
Realisatie 2021
Begroot 2022
Realisatie 2022
Bijdrage van gemeente
285.190
296.629
215.558
Eigen vermogen per 1-1
nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
nog niet bekend
Resultaat
nog niet bekend
- Centrumregeling ter uitvoering Wmo
Centrumregeling ter uitvoering specialistische Wmo
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de gemeenten in de regio goed te regelen, zijn die vastgelegd in de Centrumregeling Wmo 2020. Voor Wmo Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang geldt een aparte centrumregeling.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 is er een nieuwe inkoop van kracht voor begeleiding, dagbesteding, beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
De belangrijkste risico's
Kosten van de inkooporganisatie staan in principe vast. Als daar aanleiding toe is, kan bijstelling plaatsvinden. Kosten van de centrumregeling zijn beperkt.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage betreft het aandeel voor Wmo specialistische hulp in de uitvoeringskosten van het bureau Regionale Inkoop Organisatie Zorg (RIOZ). De kosten worden verdeeld op basis van het aantal inwoners per 1 januari in het voorgaande jaar. De uitvoeringskosten voor Wmo Beschermd wonen en maatschappelijke opvang worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente Den Bosch voor uitvoering van deze taak ontvangt.
Realisatie 2021
Begroot 2022
Realisatie 2022
Bijdrage van gemeente
117.580
96.350
91.567
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
- Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijk opvang
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheid van de gemeenten in de regio goed te regelen, passend bij de huidige wet- en regelgeving (o.a. Doordecentralisatie en Norm van Opdrachtgeverschap,) is door betrokken gemeenten een centrumregeling aangegaan: Centrumregeling beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en aanverwante taken regio Meierij en Bommelerwaard 2022 e.v. Inhoudelijk is Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2020 e.v. de basis voor de samenwerking.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Per 2022 is er een nieuwe inkoop van kracht voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Jaarlijks wordt een (lokaal/regionaal) uitvoeringsplan vastgesteld t.b.v. de uitvoering van de regiovisie.
Met ingang van 2022 geldt ook een nieuwe centrumregeling (2022 - 2025) om in te spelen op o.a. de doordecentralisatie en Norm van Opdrachtgeverschap. Daarvoor is ook een regioplan opgesteld. Het Regioplan is een concrete uitwerking van de ambitie op Beschermd Wonen uit de Regiovisie.De belangrijkste risico's
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang lopen nu via de centrumgemeente (‘s-Hertogenbosch). Beide taken worden gedecentraliseerd waarbij (op termijn) middelen ook naar de afzonderlijke gemeenten zullen komen. Voor beschermd wonen zullen de middelen vanaf 2022 volgens een objectief verdeelmodel verdeeld worden. Hierover zijn regionaal afspraken gemaakt tot en met 2025. Voor Maatschappelijke opvang volgt de doordecentralisatie later.
We krijgen de komende jaren binnen de beleidsterreinen van beschermd wonen en maatschappelijke opvang met veel ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgevingen te maken. Deze ontwikkelingen hebben ook financiële consequenties.Financieel belang
Voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is tussen Rijk en de VNG afgesproken dat er gewerkt wordt met centrumgemeenten. Elke regio heeft een eigen centrumgemeente die de regierol heeft en de financiële middelen ontvangt van het Rijk. Voor de regio Meierij en Bommelerwaard (Vught, Boxtel, Haaren, Sint Michielsgestel, Meierijstad, Maasdriel , Zaltbommel en ’s-Hertogenbosch) is de gemeente ’s-Hertogenbosch de aangewezen centrumgemeente. Naar verwachting gaan de bij deze beleidsterreinen behorende middelen per 1 januari 2024 naar de afzonderlijke gemeenten (doordecentralisatie).De uitvoeringskosten worden betaald uit de centrumgelden die de gemeente 's-Hertogenbosch ontvangt.
Realisatie 2021
Begroot 2022
Realisatie 2022
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
n.v.t.
Eigen vermogen per 31-12
n.v.t.
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.