Programma's

8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling, stedelijke vernieuwing

8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling, stedelijke vernieuwing
(bedragen x € 1.000)

Jaarrekening 2021

Begroting Primitief 2022

Begroting na wijziging 2022

Realisatie 2022

Verschil 2022

Lasten

-13.298

-18.581

-28.019

-21.882

6.137

Baten

15.943

17.677

25.574

19.691

-5.883

Toevoegingen aan de reserves

0

0

0

-169

-169

Onttrekkingen aan de reserves

1.043

350

2.027

1.419

-608

Resultaat

3.688

-555

-418

-942

-524

Toelichting afwijkingen

Toelichting (bedragen x € 1.000)

Bedrag 

V/N

Lasten

Doorberekening loonkosten
Loonkosten rekenen we toe naar taakvelden binnen de begrotingsprogramma's. Door vacatures, verloop en verschuivingen wijken de werkelijke lasten af van de geraamde. lasten. De afwijkingen laten we in totaal zien per programma.

610

V

Doorberekening kapitaallasten
Kapitaallasten worden berekend naar de werkelijke boekwaarde per 1 januari. Als gevolg van het nog niet gereed komen van de investering kunnen werkelijke boekwaarden afwijken van de geraamde boekwaarden, waardoor ook de kapitaallasten afwijken.
De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

67

V

Eenmalige budgetten
Sommige eenmalige budgetten zijn niet geheel benut of nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. Als het budget nog niet volledig is uitgegeven, dan is de onttrekking uit de reserve ook niet voor het volledige bedrag verwerkt. Wij stellen voor de budgetten (deels) over te hevelen volgens het overzicht eenmalige budgetten hieronder.

4.367

V

Grondexploitatie
De actualisatie van de grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) is toegelicht in de paragraaf grondbeleid. De binnen programma 8 verantwoorde lasten en baten  grondexploitatie betreft de woningbouw. Zie paragraaf grondbeleid voor een onderbouwing van de winstnemingen en aanpassing van de verliesvoorziening binnen de grondexploitatie.

4.040

V

Het vormen van een verliesvoorziening complex Zijtaart-Zuid
Het stedenbouwkundig plan is gewijzigd op basis van onderzoeken naar de grondwaterstand en de wateropvang. Op basis hiervan bleek dat er binnen het plan meer ruimte moest komen voor waterberging. Hierop is het stedenbouwkundig plan aangepast. Zo zijn o.a. de sloten aan de randen van het plangebied verbreed, waardoor het aantal m2 uitgeefbaar is afgenomen en daarmee ook de opbrengsten. Daarnaast is het effect van kostenstijging voor de civiele werken en de opbrengstendaling van de grondprijzen 2023 meegenomen in de doorrekening van de grondexploitatie, wat ook een negatief effect heeft op het resultaat.

- 552

N

Het vormen van een verliesvoorziening complex Erp - Bolst
Het vorige stedenbouwkundig plan van het deelgebied de Bolst Noord is van een aantal jaar geleden. In de huidige tijd is dat plan op deze manier niet meer te realiseren door strengere eisen. Zo worden er tegenwoordig onder andere strengere eisen gesteld aan waterberging, waardoor hiervoor meer ruimte moet worden gereserveerd. Dit is ten koste gegaan van het aantal m2 uitgeefbare meters en daarmee ook ten koste van de opbrengsten. Daarnaast is het effect van kostenstijging voor de civiele werken en de opbrengstendaling van de grondprijzen 2023 meegenomen in de doorrekening van de grondexploitatie, wat ook een negatief effect heeft op het resultaat.

- 2457

N

Invoeren van de Omgevingswet
Doordat de inwerkingtreding van de Omgevingswet wederom is uitgesteld zijn ook de uitgaven vertraagd. Voorgesteld wordt om het restant over te hevelen naar 2023.

79

V

Omgevingsvergunningen

Het hoge aantal aanvragen van 2020 en 2021 heef in 2022 tot een hoge werkvoorraad geleid. Tegelijkertijd hebben we te maken met een verminderde capaciteit om aanvragen te behandelen. Om de werkvoorraad beheersbaar te maken en de wettelijke termijnen te kunnen halen worden er veel toetsingen uitbesteed. Meer aanvragen betekent ook meer welstandsbeoordelingen. Dit alles resulteert in hogere advieskosten. Daar staat tegenover dat ook de legesinkomsten voor 2022 hoger zijn uitgevallen dan vooraf begroot.

- 87

N

Overige afwijkingen, per saldo

70

V

Baten

Eenmalige budgetten
Voor toelichting zie onder lasten.

- 3.820

N

Anterieure overeenkomsten/projecten werken derden

De inkomsten (leges voor bestemmingsplannen)izijn 50.000 lager uitgevallen. De reden hiervoor is dat we in 2022 bovenal veel woningbouwplannen hebben voorbereid en vast laten stellen. Dat komt mede door de (toen verwachte) komst van de Omgevingswet, alsmede de woningbouwversnelling. Woningplannen genereren op grond van de Wet ruimtelijke ordening geen leges maar een exploitatiebijdrage als kostendekking voor de gemeente. Door het groot aantal plannen waar de kosten gedekt worden middels exploitatiebijdragen, vallen de inkomsten (leges) lager uit, en de inkomsten uit anterieure overeenkomsten juist veel hoger.

166

V

Facilitaire projecten Veghel Scheifelaar II
De gemeente Meierijstad en bouwbedrijf Van de Ven zijn gezamenlijk de eigenaar (of vennoten) van De Scheifelaar II CV. De afgelopen jaren zijn er veel kavels verkocht op De Scheifelaar II, waardoor een deel van de inkomsten is uitbetaald aan de vennoten.  

1.412

V

Grondexploitaties
Zie de toelichting onder de lasten.
Er hebben op basis van geactualiseerde berekeningen complexen grondexploitatie tussentijdse winstnemingen plaatsgevonden. Deze winstnemingen worden toegevoegd aan de algemene reserve risico's grondexploitatie.

- 4.114

169

N

V

Leges omgevingsvergunning

Het hogere aantal bouwaanvragen in 2021 heeft in 2022 doorgewerkt in de legesopbrengst. Ook de gemiddelde bouwkosten van aanvragen lag in 2021 hoger. Een groot deel van die aanvragen is in 2022 afgehandeld, waarna ook de leges is opgelegd. Doordat de leges worden berekend op basis van de bouwkosten heeft dit in 2022 geleid tot hogere legesopbrengst.

354

V

Overige afwijkingen per saldo

- 50

N

Onttrekkingen reserves

Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalige budgetten

- 549

N

Lagere onttrekking i.v.m. niet uitgegeven budgetten exploitatie

-59

N

Toevoegingen reserves

Toevoeging tussentijdse winstnemingen aan reserve risico's grondexploitatie

- 169

N

V = Voordeel, N = Nadeel

Over te hevelen eenmalige budgetten

Op de meeste eenmalige budgetten zijn de door de raad vastgestelde spelregels van toepassing. Het gaat dan om:

A.   Er is een beleidsinhoudelijke noodzaak om het geld te behouden voor uitvoering in 2023.
B.   Er zijn in 2023 geen middelen beschikbaar om deze uitgaven te dekken.
C.   De uitvoering in 2023 past binnen de planning van het werkatelier.

D.   Daadwerkelijke realisatie vindt uiterlijk plaats in 2023 dat wil zeggen overheveling kan 1 keer.
E.   Het over te hevelen budget bedraagt minimaal € 25.000.

De eenmalige budgetten zijn beoordeeld op deze spelregels. In de volgende tabel staan de eenmalige budgetten die we willen overhevelen naar 2023. De budgetten met een over te hevelen bedrag vanaf € 50.000 zijn apart gepresenteerd met een toelichting. De overige budgetten zijn als één bedrag opgenomen.

Over te hevelen eenmalige budgetten
(bedragen x € 1.000)

Besluit

Voldoet aan criteria

Geraamd

Werkelijk

Restant geraamd

Toelichting

A.

B.

C.

D.

E.

Ondersteuningsnetwerk veehouders

2019

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

106

-5

111

In 2023 vinden nog, als laatste jaar, activiteiten plaats ter uitvoering van dit project.

Ontwikkeling havenkwartier (Noord-Zuid kade)

2020

Ja

Ja

Ja

Nee

Ja

143

0

143

Betreft middelen voor onderzoek herontwikkeling locatie FransenGerrits. In 2021 is een taxatie uitgevoerd en eind 2022 zijn gesprekken over eventuele herontwikkeling met FransenGerrits voortgezet. Een intentieovereenkomst inzake de haalbaarheid voor herontwikkeling van de locatie is medio februari 2023 gesloten.
Betreft middelen voor onderzoek herontwikkeling locatie FransenGerrits. In 2021 is een taxatie uitgevoerd en eind 2022 zijn gesprekken over eventuele herontwikkeling met FransenGerrits voortgezet. Een intentieovereenkomst inzake de haalbaarheid voor herontwikkeling van de locatie is medio februari 2023 gesloten.

Instrumenten verbeteren woningbouwregie

2020

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

216

136

80

Haalbaarheidsonderzoek Sint-Oedenrode is afgerond en heeft uw raad een besluit over genomen om hier vervolg aan te geven.
Haalbaarheidsonderzoek Schijndel is afgerond en heeft uw raad in december 2022 een besluit over genomen om hier geen vervolg aan te geven.

Instellen gevel- en verplaatsingsubsidie

2021

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

70

3

68

Dit budget is bestemd voor de gevel- en verplaatsingsubsidie. Gezien de komende ontwikkelingen in de drie centra én de inmiddels ontvangen aanvragen op dit budget verwachten we dat er mogelijk meer aanspraak wordt gedaan op deze regeling dan de beschikbare € 60.000,- voor 2023. Vandaar dat we voorstellen om de restantmiddelen van 2022 beschikbaar te houden voor 2023.

2 gebieden ontwikkelingstraject regiodeal aanpak stallen

2021

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

549

157

392

Binnen de twee desbetreffende gebieden vallend binnen dit project vindt op dit moment nadere concretisering plaats van plannen (op kavelniveau). Hierbij zijn externe belanghebbenden betrokken zoals provincie en waterschap. Inhoudelijk en financieel lopen we in de pas met het opgestelde plan van aanpak. Afronding van dit project vindt plaats eind 2024, overeenkomstig met de doorlooptijd van het Regio Deal-traject.

Diverse eenmalige budgetten < € 50.000

25

1

24

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 12:44:25 met de export van 07/10/2023 09:15:45